Bange for mobning

brevkassespørgsmål

Bange for mobning

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 2 år 2 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 13 år jeg kanlide den her dreng og han kan også lide mig og det har han sagt.. jeg ville gerne sige at jeg kunne lide ham tilbage men er bange for at folk ville mobbe/drille mig hvis de fandt ud af det Alle hader ham de syntes han er mærkelig, irreterende osv men det syntes jeg ikke Vi har snakket meget sammen på det sidste og jeg tror godt ham ved at jeg kan lide ham man alle andre tror jeg hader ham og er som sagt bange for deres reaktion Jeg bor også på opholdsted så når én ved det ved alle det og det bliver ikke bare sådan glemt Jeg er den yngste af alle mine venner udover ham han er også 13 hvor de andre er 14-16 Please hjælp

Svar:

Kære dig

Det er helt normalt at være bekymret for hvad andre tænker, men det skal ikke være noget der stopper dig i at gøre noget, som du synes er det rigtige. Hvis du godt kan lide ham, og hvis han godt kan lide dig, så ser jeg ingen grund til at du ikke kan være ærlig omkring det. Uanset hvad de andre så tænker. Det vigtigste er nemlig hvad du selv synes, og hvis du synes han er sød, så skal du holde fast i det. I kan vælge at holde det lidt diskret i starten, så I ikke tiltrækker jer unødvendig opmærksomhed fra de andre. I virkeligheden så kommer det slet ikke dem ved, hvad I synes om hinanden, så jeg tænker ikke at det er noget, som I behøver at sige højt til alle. Så længe I selv ved det, og er glade for det.

Jeg tænker også at du kan overveje at tage en snak med ham om det, og sige at du er bekymret for hvordan de andre vil reagere, hvis I er åbne omkring det. På den måde kan I snakke om det løbende, hvis det bliver svært, så du ikke skal stå alene med det. En anden mulighed er at du taler med en voksen, f.eks. en fra dit opholdssted (måske din kontaktperson?) som du er tryg ved. Ingen bør stå alene mod mobning, og hvis det er noget der foregår, så kan en voksen hjælpe med at få det stoppet.

Her til sidst vil jeg gerne sige at folks reaktioner, med tiden, bliver mindre. Så selvom de måske reagerer meget, lige når I åbner op omkring jeres følelser, så kommer det ikke til at fortsætte sådan. Det gælder særligt hvis I kan være ligeglade med hvad de andre siger eller tænker, for så vil de miste interessen for det på et tidspunkt.

Jeg synes du skal gøre det som føles rigtigt for dig. Det lyder til at du er glad for ham, og du skriver også at han er glad for dig. Det er en smuk ting, og jeg synes det er så fint at I har fundet hinanden.

Hvis du får brug for at tale mere om det, f.eks. hvis der kommer trælse reaktioner fra de andre eller hvis du ikke føler at du kan gå til en voksen på opholdsstedet, så må du meget gerne skrive her igen, eller i vores SMS-rådgivning. Der får du svar indenfor 24 timer på hverdage, og du er stadig anonym. Du kan læse mere her: https://cyberhus.dk/sms

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Kærlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål