Bade når msn har menstruation?

brevkassespørgsmål

Bade når msn har menstruation?

brevkassespørgsmål af
Pige
13 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Kære cyberhus.

Jeg fik min menstruation for meget kort tid siden. Jeg skal på en tur efter sommerferien med min helt nye klasse. vi sksl ud ig bade på stranden og svømmehal, men jeg har regnet frem til, at min menstruation kommer der. den er tit forsinket i næsten 4-5 dage, men alligevel. Hvis dennnu kommer, ksn jeg så godt bade med de andre? Hvad skal jeg bruge?  Kan jeg bløde i vandet?

Svar:

Hej med dig Pige!

Du kan sagtens bade med de andre selvom du har menstruation. Mit bedste råd til dig vil være at bruge en tampon eller en menstruationskop, som du så kan skifte før og efter I har badet. På den måde vil du ikke bløde i dit badetøj. Du skriver, at du lige har fået din menstruation, og derfor tænker jeg, at du måske ikke har prøvet at bruge tampon eller menstruationskop før? Hvis det er rigtigt, men du kunne have mod på at prøve det, så kan det være en god idé at øve sig, når du får din menstruation igen her i løbet af sommerferien. I forhold til tampon er der flere forskellige størrelser, og det er vigtigt, at man ikke bruger en for stor tampon, som altså suger mere, end man bløder, da det så godt kan give en lidt ubehagelig og tør fornemmelse, så start med nogle af de mindste tamponer man kan få, og så kan du arbejde dig op, hvis du føler, de skal være størrere.

Hvis du synes, at det hele er lidt svært, så tænker jeg også, at det måske kunne være en idé at snakke med din mor eller en anden kvinde, som du føler dig tryg ved? Det er rart at have nogle at spørge til råds, når det hele er så nyt, og man skal ikke være pinlig over at tale om menstruation. Det er en helt normal ting, og det er hverken ulækkert eller forkert. Det betyder i virkeligheden bare, at du er sund og rask, og at din krop fungerer, som den skal!

Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Ellers er du velkommen til at kigge forbi igen!

De bedste hilsner

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål