Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle spørgsmål

brevkassespørgsmål

Bøjle spørgsmål

brevkassespørgsmål af
Maja
12 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Hej er meget i tvivl om nogle ting såe her kommer de.. 1) skal man fjerne elastikkerne på ens bøjle når man skal spise? 2) skal man begynde at spise med knus og gaffel?(er en 12 årig pige som får rugbrød med hver dag) 3) kan man selv vælge farver på elastikker efterhånden som de bliver stivere og tykkere? 4) gør det mere og mer Einstein efterhånden som man får det spændt mere op? 5) må man gerne børste tænder 5 gange om dagen(efter frokost) Det var egentlig det... Fakta om mig: Jeg er en pige på 12 år som afventer sin bøjle Har svært ved bøjle da jeg er den første i min klasse og jeg ikke har nogen at gå til

Svar:

Hej Maja

Sikke mange spørgsmål - men jeg kan godt forstå, at du går og tænker over det.

Det eneste sted, hvor du kan være sikker på svaret, er hos din bøjletandlæge. Det er helt i orden at gå hen og spørge - det kan du jo gøre i et frikvarter...

Men derfor kan jeg jo godt skrive, hvad jeg tror - men jeg tænker, at det vigtigste svar er, at det er min erfaring, at det er helt forskelligt hvordan det er at have bøjler for forskellige børn / unge. Så kan kan faktisk ikke svare dig på, præcist hvordan det bliver for dig. Du er nødt til at prøve det før du finder ud af det.

1) jeg tror, at de fleste tager elastikkerne af, når de spiser. jeg har hørt andre fortælle om, at de springer og at det er ubehagligt, når de springer inde i munden mens man spiser.

2) De fleste som har fastsiddende bøjler - togskinner - på, bliver rådet til at lade være med at spise hårde ting og at lade være med at bide store ting over. Det kan få bøjlen til at gå i stykker - og så skal man til tandlæge igen og have limet de låse fast, der er gået løse. Men det er helt forskelligt, hvor nemt bøjlerne går i stykker. Det kommer an på, hvor meget du piller ved dem - for eksempel. Så helt konkret nej jeg tror ikke at det er nødvendigt at spise med kniv og gaffel, når du skal spise din madpakke i skolen. Men du kommer jo til at prøve dig lidt frem. Hos nogen går bøjlen hele tiden i stykker. Hos andre er der aldrig noget, det går i stykker. Og jeg har aldrig kunnet forudsige det.

3) forskellige klinikker har forskellige slags - og altså farver - på deres elastikker. Du bliver nødt til at spørge på din klinik.

4)det er helt forskelligt, hvor ondt det gør at have bøjler på. Jeg kender børn, som har haft så ondt, at de næsten ikke kunne klare at få gjort noget ved tænderne - ændret på bøjlen, taget elastikker af og på. Børn, der syntes det kun gjorde ondt de første par dage efter at noget blev lavet om på bøjlen. Og børn, som syntes, at der ingenting var, der gjorde ondt. Jeg tror det er umuligt at svare dig på, om du får ondt. Og dit billede af, at bøjlen "spændes op" holder ikke - bøjlen bliver ikke strammere og strammere. Den strammes / justeres / ændres kun en lille smule hver gang - typisk ca hver 4-6 uge. Når den ændres strammer det i tænderne, de bliver en lille smule løse og så flytter de sig.

5) der er ingen regler for, hvor mange gange man må børste tænder. Jeg vil foreslå dig altid at have en tandbørste med i lommen, så du kan gå ud og checke dine tænder og bøjler for madrester hver gang du har spist. Du må selv finde ud af om du kan nøjes med at skylle munden eller om du skal have gang i tandbørsten - men jeg tænker det er rigtig smart at checke tænderne i et spejl. Mad har det med at sætte sig i klemme mellem bøjlen og tanden og du er nødt til at se på det for at kunne opdage det.

Mit råd til dig er at snakke med tandplejepersonalet hver gang du er til bøjlecheck. Stil alle spørgsmålene hver gang du er til tandlæge. Og hvis du glemmer noget, så gå tilbage og spørg i det næste frikvarter. Tandplejepersonalet er vant til, at børnene spørger om alt muligt, så de synes ikke det er spor mærkeligt, hvis du har 10 spørgsmål hver gang du er til tandlæge.

Jeg vil give dig eet råd mere: fortæl tandplejepersonalet, hvordan du har det med bøjlen. Om det gør ondt, det de gør. Om du er nervøs eller bange for noget. Om du er ked af din bøjle. Der kan være mange problemer med at hvad bøjle. Men du kan kun finde ud af, om noget kan gøres anderledes, hvis du spørger. Så spørg. Og fortæl. jeg plejer at spørge hver gang børn kommer på klinikken, om hvordan det går. Og regner faktisk med at få et svar. Men jeg kan kun hjælpe, hvis jeg ved, hvad det er trælst eller hvad der gør ondt eller hvad de er nervøse for.

Og skulle det nu være så slemt for dig, at du ikke kan holde det ud. Så kan du jo få bøjlen af. Jeg tænker, at det er bedre at du ikke får rettet dine tænder end at du er ulykkelig over bøjlen hele tiden.

Men det er min erfaring, at langt de fleste børn og unge synes, at det ikke er noget særligt problem at have bøjle. Så måske bliver det ligeså nemt for dig?

Held og lykke med det hele

Niels Hansen, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål