Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bøjle i over og undermund

brevkassespørgsmål

Bøjle i over og undermund

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hejsa. Jeg er en pige på 17 år der har bøjle på i overmunden. Næste gang jeg skal til tandlæge skal jeg også have det i undermunden. Mit spørgsmål er egentligt bare om man får bøjlen af på samme tid i både over og undermunden, eller om de tager den i overmunden af før den i undermunden hvis den er klar til det. Er nemlig rigtig træt at at have de på i overmunden og skal til mine forældres bryllup om et halvt år, så der ville det være rart hvis jeg ikke havde den på i overmunden i det mindste. På forhånd, tak!

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Det korte svar er: ja.

Forklaringen er: Normalt starter man med at rette tænderne i overmunden. Når  tænderne i overkæben står regelmæssigt (pænt lige og der er plads til alle tænder) sætter man bøjler på i underkæben. I begge tilfælde er teknikken at begynde med tynd, blød ståltråd, så tråden ikke trækker for hårdt i tænderne. Derefter skifter man til tykkere, stivere ståltrådsbuer, som til sidst både holder tænderne på plads og holder tandbuens facon. Når begge tandbuer er som de skal være, skal de meget ofte tilpasses hinanden. Hvis du for eksempel til start havde et mindre overbid er det meste af det måske væk efter at tandbuerne er gjort færdige. Men der resterer typisk stadigvæk et mindre overbid - og tandbuerne passer ikke helt sammen. Hvis man stopper behandlingen på dette tidspunkt er biddet ikke stabilt og du risikerer at noget af dit tidligere overbid kan komme tilbage igen.

Ved mindre overbid kan man som regel nøjes med at skulle bruge elastikker. Elastikkerne går fra en lille tap på een af de bageste tænder i underkæben til en lille tap på dine hjørnetænder i overkæben. Det betyder at din underkæbe hele tinde bliver trukket lidt fremad - og dermed bliver overbiddet mindre. Fordi togskinerne holder fast i alle tænderne er det ikke nogle få tænder, der flytter sig, men hele underkæben, der skrider fremad.

Så - hvis du gerne vil have, at dine tænder bliver stående, hvor de er, når du engang får bøjlen af, så gælder det om at få dit bid til at være helt perfekt. Og det kræver altså (normalt) at der er bøjler i begge kæber.

Der kan naturligvis være tilfælde, hvor det ikke er nødvendigt, men den eneste måde du kan finde ud af det på er at spørge din tandlæge. Tandlægerne er vant til at svare på lige netop den slags spørgsmål, fordi rigtig mange - ligesom du - bliver trætte af at have bøjler på. I de fleste tilfælde kan tandlægen nogenlunde gætte, hvor lang tid det varer, før han/hun synes dine tænder står godt nok til, at du er færdig.

Det kommer også an på, om du gør det, du bliver bedt om. Såsom at bruge elastikkerne hele tiden. Elastikkerne virker kun hvis de sidder i munden - og også kun, hvis du bruger dem stort set hele tiden.

Jeg vil foreslå dig at du tager en snak med din tandlæge. Nogen gange kan man godt forhandle om behandlingens længde. Så forklar at du er træt af din bøjle og at du gerne vil af med den hurtigst muligt. Og hør hvad tandlægen siger. Måske na du korte behanlingen, hvis du vil acceptere, at der er nogle tænder, der stadigvæk sidder lidt skævt.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål