Av

brevkassespørgsmål

Av

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej,

Jeg går til kickboksning og for Ca 3 uger siden kom jeg til at slå rigtig hårdt mod en boksepude og jeg kunne mærke at mit håndled bøjede sig fremover og det gjorde virkelig ondt og jeg tænkte ikke rigtigt over det. Der var hverken hævelse eller noget efter(havde handsker på).Jeg har dog stadig smerter når jeg bruger hånden. Jeg var hos lægen i sidste uge, hvor hun mente at det var en forstuvning, og hun ville ikke henvise mig til røntgen og bad mig at give det 3-4 uger mere. Og hun mente der ikke var tegn på brud. Jeg har dog en intens smerte når jeg feks ryster håndleddet af, som om leddet sad fast eller noget (og det er som om jeg skal sætte det på plads) og jeg kan ikke lave en eneste armbøjning, og det føles som om hele vægten kommer på den ene arm. Kan det kun være en forstuvning? Eller hvad kan det være?  jeg har før haft en kraftig forstuvning, som slet ikke føles på samme måde. Nu har jeg støttebind på håndleddet og det hjælper ikke rigtigt synes jeg.

Svar:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du stadig har smerter i håndleddet efter en "skade" for ca. 3 uger siden, og du er bange for, om der kan være brækket en knogle.

Man skal slå rigtigt hårdt for at brække en knogle i håndleddet. Ved knytnæveslag er det oftere knoglerne i selve hånden, der brækker. Men alt er muligt, hvis man er stærk eller uheldig nok!

Din egen læge har undsøgt dig og mener ikke, der er oplagt mistanke om brud. Dog skal man, som du gør, altid mærke efter, om man synes det går bedre og bedre. Hvis det ikke bliver bedre, eller hvis det endda bliver værre, er det en god ide, at gå en tur til sin egen læge igen. Det forventer din egen læge, at du gør, hvis det ikke bedres.

Det kan være en god idé at give håndleddet ro i en periode. Undgå især vægt på bøjet håndled (armbøjninger fx).

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Med venlig hilsen Rie

Ries billede
Rie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål