Atomfysiker

brevkassespørgsmål

Atomfysiker

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

Hejj, jeg er en pige med store drømme. Jeg vil rigtig gerne være atomfysiker, men jeg er virkelig elendig til matematik. Jeg har prøvet at lære og forstå, men det vil bare ikke sidde fast. jeg får 10-12 i alle andre fag, men matematik får jeg 02-4 i... Min lærer har fortalt mig, at jeg skal bruge RIGTIG meget matematik, hvis jeg skal være atomfysiker... så spørgsmålet er, skal jeg droppe min drøm, og blive noget andet, eller hvordan kan jeg få det til at lykkedes?...

Svar:

Hej med dig,

Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og sikke en drøm at have. Det er super fedt, at du har gjort dig nogle tanker om din fremtid.

Jeg ved ikke så meget om atomfysik, men det kunne godt lyde som noget, hvor man skal bruge en del matematik, ligesom din lærer siger. Jeg ved ikke om, det kræver en særlig karakter i matematik for at blive optaget på studiet, men det er måske værd at undersøge? Det er også muligt at læse matematik op efter sin ungdomsuddannelse, hvis man gerne vil forsøge at få en højere karakter. Du skriver ikke noget om, om du kan lide matematik. Jeg tænker, at det er en god idé at bruge lidt tid på at tænke over det, hvis det er noget, som fylder meget på studiet. Hvis du gerne vil vide mere om uddannelsen, er det ofte muligt at komme i praktik eller brobygning, og hvis du kunne tænke dig det, vil jeg foreslå dig, at du tager kontakt til din studievejleder på din skole eller i din kommune, som kan fortælle dig mere om de forskellige muligheder.

De fleste mennesker har forskellige måder at lære på. Nogen er gode til tavleundervisning og visuel læring, andre lærer bedst ved at lytte, og nogen vil gerne bruge kroppen og være aktiv, mens de lærer. Der er ikke nogen måde, som er mere rigtig end andet. Måske har du brug for at lære matematik på en anden måde end du gør lige nu? Du kan eventuelt selv prøve at eksperimentere med hvilken måde, som er bedst for dig. Det kan være, at du skal have noget i hænderne i timerne eller være opmærksom på at skifte mellem at sidde/stå op. Det er også muligt at få lektiehjælp eller en mentor, og du kan prøve at søge på dit område på nettet. Røde Kors har blandt andet et tilbud, som du kan finde lige her. Altså er der muligheder, og jeg tænker ikke, at du er nødt til at opgive din drøm.

Jeg ønsker alt det bedste herfra

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål