Angst/frygt når jeg skal sove

brevkassespørgsmål

Angst/frygt når jeg skal sove

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej cyperhus. Jeg er en 16-årig pige, som oplever en, eller anden form for angst eller frygt når jeg skal sove. Når jeg slukker lyset på mit værelse, om aftenen bliver jeg nødt til, at have mindst 3 lyskæder tændt. Jeg føler der står noget og ånder mig i nakken, og derfor vender jeg mig altid ud mod sengekanten, og ikke mod væggen. Engang vågnede jeg op med et sæt fordi jeg drømte, at der var noget som sprængte lige op i hovedet på mig, jeg følte, at det var så rigtigt, at jeg begyndte og ryste lidt. Jeg aner ikke hvad det kan være, og det er noget der først er begyndt de sidste par måneder. Føler bare det er lidt pinligt at sidde som 16 år og have det som et lille barn der er bange for mørke og om der er noget i mørket hvis i forstår?

Hvad skal jeg lige gøre?

Svar:

Kære dig.

Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig hårdt, at du oplever at blive angst eller få en frygt, når du skal til at sove om aftenen. Det må være rigtig træls at have svært ved at sove og frygte, at der står noget og ånder dig i nakken om natten.

Jeg kan godt forstå, at du føler at det er lidt pinligt, at være bange for mørke og at der er noget i mørket, når du er 16 år. Men jeg vil gerne understrege, at det på ingen måde er pinligt eller flovt. Det er nogle tanker og en frygt, som du ikke selv kan gøre for er kommet, og derfor er det heller ikke noget at være pinlig over. Jeg tror, at der er rigtig mange, som har et eller andet de frygter og er bange for, som man måske godt ved er irrationelt, men ikke desto mindre er følelserne omkring det, helt okay at have, selvom de er svære at være i uanset hvad.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil finde ud af, hvad du kan gøre for at få ro på din angst og din frygt for at der sker noget, når du sover. Jeg vil prøve at komme med lidt råd til, hvad du kan gøre, når du oplever at blive angst for eller frygte, at der står nogen og ånder dig i nakken om natten.

Det kan være, at det vil være rart, hvis du kan få en af dine forældre, en søskende eller en veninde til at sove hos dig én eller flere nætter? Hvis du sover sammen med nogen, kan det måske hjælpe dig med at give dig en følelse af tryghed. Det kan også være, at det vil være en hjælp at snakke med dine forældre eller i telefon med en veninde lige inden du skal til at sove. Det kan være, at det kan hjælpe dig med at give en form for tryghed. Det kan også være, at det vil være en hjælp at lytte til noget mindfulness musik, en podcast eller en lydbog inden du skal sove. Det kan både berolige dig og måske få tankerne væk fra at være bange for, at der kommer til at ske noget om natten, til at tænke på noget andet. Det kan også være, at det ville være rart at læse i en hyggelig bog eller se et afsnit af din yndlingsserie inden du skal sove, for at få tankerne hen på noget andet. Jeg synes også allerede din idé med at have nogle lyskæder tændt på dit værelse er rigtig god. Lys kan nemlig også give en følelse af tryghed.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og at det bliver bedre og nemmere for dig at føle dig tryg, så du kan falde i søvn fremover.

De bedste hilsner fra

Laura.

Lauraaaaas billede
Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål