Angst og uddannelse

brevkassespørgsmål

Angst og uddannelse

brevkassespørgsmål af
Mathias
21 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej Jeg er en dreng på 21 år, som er havnet i en uddannelse jeg allerede nu ved jeg ike vil komme til at gennemføre, primært grundet en forståelse for at det ikke er mig alligevel. Jeg er ca. 3 måneder inde i mit studieforløb, og uddannelsen varer 3,5 år (7 semestre). Mit problem ligger i min økonomiske situation. Jeg har social angst, og har i den forbindelse måtte opsige de seneste 3 jobs jeg har haft grundet et fysisk ubehag jeg har følt som led i mit psykiske ubehag fra min angst. Umiddelbart har jeg analyseret mig frem til at det er kundeservice-delen som er et stort problem for mig. Jeg leder pt. efter job såsom pluk-og-pak på et lager, eller lignende, for at kunne tjene lidt penge. Min nuværende indkomst består udelukkende af SU. Jeg er for 8 måneders tid siden flyttet hjemmefra, fra Sjælland til Nordjylland. Jeg har ingen opsparing tilbage (da denne blev opbrugt i min arbejdsløse periode henover sommeren 2021, inden jeg fik SU). Mit spørgsmål ligger i, om der er nogen god måde at kunne søge noget offentlig støtte for mig grundet min situation. Kort gen-opremsning af min situation: -Social angst -Er stort set afklaret på hvilket studie jeg vil starte op pr. september 2022 -Vil gerne arbejde, men vil gerne undgå afhængighed af dette, da jeg ikke ved hvordan jeg vil have det på den arbejdsplads jeg finder, før jeg har været der nogle uger. -Har altid været vurderet uddannelsesparat, og vil egentlig gerne arbejde, bare med noget jeg kan overskue i dagligdagen. -Mit studie er på et punkt hvor jeg har mistet motivationen, og efterhånden kun sover 1-4 timer om natten grundet bekymringer om min situation. Har en del test af forudsætningskrav, som skal bestås for at fortsætte på studiet, og derved fortsætte med at modtage SU. Kan I hjælpe med input til hvordan jeg kan løse min situation frem mod september 2022? Her tænker jeg specifikt på min økonomiske situation. Bor sammen med roomie, så et flyt til ungdomsbolig vil være besværligt, på trods af det er en god måde at spare lidt penge. Har kigget lidt på uddannelseshjælp, men vil dette kunne være gældende i min situation? Tak på forhånd.

Svar:

Kære Mathias

Til at starte med vil jeg gerne rose dig for, at du har brugt tid på at mærke efter og finde ud af, hvad det er, der bøvler for dig lige nu. Det kræver en stor grad af selvindsigt at blive bevidst om sine egne begrænsninger. Og det kræver meget mod at se i øjnene, at den uddannelse, man har valgt, ikke lige var det helt rigtige alligevel. Det kræver også meget mod at indse, at man har brug for hjælp. Derfor vil jeg også gerne rose dig for, at du har mod på at række ud efter hjælp, når du har det svært. At række ud efter hjælp er altid første skridt på vejen til at få det bedre, når man står i en situation, der kan være svær at overskue.

Og nu til et svar på dit spørgsmål. Jeg vil først og fremmest råde dig til at kontakte en socialrådgiver (sagsbehandler) i den kommune, du er bosat i. Du kan fx ringe til eller bestille en tid til betjening hos Borgerservice i din kommune via kommunens hjemmeside. Borgerservice kan oplyse dig om hvilke muligheder, du har for at få økonomisk støtte, finde et passende job til dig eller måske henvise dig videre i systemet. Du kan også tage en snak med din egen læge om din situation og få hjælp der til, hvad du kan gøre. Hvis du har mod på det, vil jeg også opfordre dig til at søge behandling for din angst. Det kan du gøre både hos Borgerservice og hos egen læge. Det er ikke særligt rart at leve et liv med angst og særligt ikke med social angst, fordi det kan forhindre en i at gøre rigtigt mange af de ting, man godt kan lide. Man kan nemt føle sig alene og isoleret, hvis den sociale angst tager over i ens liv. Angst er også noget, som kan være rigtigt svært at overkomme på egen hånd, og derfor har man som regel brug for hjælp til at bekæmpe angsten. Heldigvis findes der rigtigt mange gode og effektive måder at behandle angst på, så man igen kan leve sit liv på egne præmisser fremfor på angstens.

Hvis du har brug for at skrive med nogen om, hvordan du har det, er du meget velkommen til at kigge forbi 1-1 chatten eller sms-rådgivningen. Jeg sender god energi i din retning og håber på det bedste for dig!

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål