Alkohol og sex?

brevkassespørgsmål

Alkohol og sex?

brevkassespørgsmål af
Silke
16 år
Oprettet 1 år 5 måneder siden

Der er noget jeg har tænkt på siden weekenden. Var til en 1.g fest og blev ret så fuld så jeg gik med en dreng hjem bagefter. Jeg plejer aldrig at have problemer med at komme men den her gang ville det bare ikke ske. Han knoklede og asede rundt med mig i lang tid og jeg synes bestemt ikke det var hans skyld men jeg kunne bare ikke komme. Jeg var jo nærmest desperat og til sidst prøvede jeg så selv men ingen gang det hjalp så det endte med jeg måtte opgive. Frust! Jeg har prøvet at være lidt beruset før imens og der er det altid lykkes fint alligevel. Den her gang var jeg mere fuld, kan det være en grund? Ved ikke så meget om alkohol og sex. Jeg havde jo enorm lyst. Men det endte jo som en fiasko fordi jeg ikke kunne komme. Kunne jeg have gjort noget anderledes?

Svar:

Kære Silke

Tak for dit spørgsmål!

Sagen er den, at alkohol godt kan gøre det vanskeligere at få en orgasme bl.a. da alkohol hæmmer vores centralnervesystem og derved også vores nerver, som er dem, der stimuleres for at opnå en orgasme. Det er ikke sådan, at det aldrig kan lade sig gøre at få en orgasme, hvis man har drukket alkohol, men det kan være en faktor, hvis det ikke lykkedes.

Du skriver, at det endte som en fiasko den her gang, og at du gerne vil vide, om du kunne gøre noget anderledes. Det tænker jeg umiddelbart ikke, at du kunne, for det lyder til, at I begge gav det er ærligt forsøg, men nogle gange så kan man bare ikke få en orgasme. Det kan udover alkohol også være, hvis man er meget stresset, eller hvis man i situationen bliver presset af at det ikke lykkedes. Så kan der også opstå helt præstationsangst, som kan gøre det vanskeligt, fordi man bliver fanget i sit eget hoved.

Det er selvfølgelig kærkomment at få en orgasme, da det er en rar fornemmelse, men jeg vil nu ikke nødvendigvis tænke, at sex er en fiasko, hvis det ikke lykkedes. Det kan stadig have været en rar oplevelse, og hvis man har sex med én, man også har følelser for, så kan det også være en intim og romantisk oplevelse, selvom én eller begge parter ikke får en orgasme.

Mit råd til dig er, at du ikke skal hænge dig så meget i den her oplevelse, og så måske passe lidt på med alkoholen, hvis du bliver ved med at opleve, at det så er svært for dig at få en orgasme. Samtidig vil jeg nævne, at selvom det er helt normalt, at man i din alder er nysgerrig og interesseret i sex og sin egen seksualitet, så husk at passe godt på dig selv både ift. eventuelle kønssygdomme og uønsket graviditet. Kun kondom beskytter mod begge, så det kan være en rigtig god idé, hvis man ikke har en fast partner. Hvis du har haft ubeskyttet sex, så vil jeg anbefale dig at få taget en test for kønssygdomme f.eks. hos egen læge.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar!

De bedste hilsner,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål