alkohol

brevkassespørgsmål

alkohol

brevkassespørgsmål af
anonym
15 år

Hej cyperhus går igennem en lorte tid psygisk og er begyndt drikke hele tiden mere end normal, og min kæreste synes det begyndt blive et problem. Har kun drukket få gange selv, men har heletiden lyst til drikker! ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, da jeg elsker og drikke og ikke gider stoppe det hjælper mig og få det så godt!

Svar:

Hej med dig.

Jeg synes, at det er rigtig flot af dig at du skriver herind til os, for det viser, at du reagerer på det, din kæreste siger, og du måske også godt selv ved, at det er/kan være et problem, at det er begyndt at fylde rigtig meget for dig med alkohol, og at det er noget du har lyst til hele tiden, selvom du ikke har lyst til at stoppe.

Du skriver, at du går i gennem en lorte tid psykisk, og at du herefter er begyndt at drikke mere end normalt og du får det godt af det. Det er meget almindeligt, at når man går igennem noget rigtig svært, at man prøver at søge væk fra det, og måske nærmest flygter fra det. Og det kan man gøre med alkohol, fordi alkohol - for nogle - gør at man bliver mere afslappet, man kommer ind i en anden verden, man bliver måske gladere. Og hvis det sker for en, at man bliver gladere og får det bedre end når man ikke drikker, så er det meget naturligt, at man foretrækker den tilstand fremfor når man er ædru og har det svært.

Men udfordringen med alkohol er, at det gør, at man ikke er sig selv. Man slipper hæmningerne, gør nogle skøre, uigennemtænkte ting, og nogle bliver decideret ubehagelige. Det kan selvfølgelig være rart en gang imellem at slippe de her hæmninger og gøre alt muligt skørt. Men hvis det er hele tiden, så kan det blive problematisk, fordi man aldrig får muligheden for at tænke klart og bare være sig selv. Og når man har det svært i forvejen, så kan man komme ned i et rigtig stort hul, når man så bliver ædru igen. Det er utrolig ubehageligt for en selv at opleve, men også for menneskerne omkring en. Men fordi det kan være meget rarere at være i den her rus, og rigtig ubehageligt at komme ud af, så er alkohol utrolig afhængighedsskabende, hvilket betyder, at man ikke handler rationelt eller logisk, for alkoholen kommer først. Og det kan få nogle rigtig store konsekvenser. Men alkohol kan selvfølgelig også være en rigtig god oplevelse, men det er det som regel, når det er med måde og når det ikke er hele tiden, at man drikker.

Så når din kæreste siger, at han synes det er begyndt at blive et problem, så er det helt sikkert fordi han er bekymret for dig, og er måske bange for, hvad din nyfundne glæde ved alkohol kan betyde for dig, men også for jeres forhold. Måske har han allerede oplevet dig fra en side, som han ikke synes er særlig rar. Og det er svært at se selv, når man er væk i alkoholens rus, så derfor kan man også være lidt uforstående overfor andres bekymring, fordi man ikke ser det, de ser. Men jeg vil foreslå dig at have en lang og grundig snak med din kæreste om hans bekymringer, men også om hvordan du har det, og hvorfor du synes det er så rart at drikke. Hvis han ikke allerede ved, hvad du går igennem, så tænker jeg i hvert fald at det er vigtigt, at han får det af vide.

Deruover så tænker jeg, at det vil være en rigtig god ide, hvis du snakker med en voksen om, hvordan du har det. For jeg tænker, at din lyst til alkohol hænger sammen med hvordan du har det psykisk. Og hvis der ikke sker noget med, hvordan du det psykisk, så ændrer det nok heller ikke på din lyst til alkohol. Nu ved jeg ikke, hvad det er, der er sket i dit liv, der gør, at du har det rigtig svært, men det kan være, at der er en særlig voksen, som det giver mening at tale med. Det kan være nogle i din familie, en lærer, eller måske en læge, som kan henvise dig videre til en fagperson, der kan hjælpe, fx en psykolog.

Hvis du ikke lige synes, at du har nogle voksne omkring dig, som giver mening at tale med, eller du ikke har lyst, så kan jeg anbefale dig at tage et kik på Netstof.dk. Her kan du læse om andres erfaringer med fx et stort alkoholforbrug, eller du kan skrive i deres brevkasse til forskellige fagpersoner, eller du kan se der, hvor du kan få fysisk hjælp. Selvom du ikke har lyst til at stoppe lige nu, så kan det stadig være rart at læse om andre, som går igennem det samme som en selv, eller måske har været igennem det. Hvis du slet ikke har lyst til at tale med nogen om dit alkoholforbrug, så vil jeg håber jeg, at du vil overveje at snakke med en om det, der gør, at du har det svært.

Så alt i alt.. Det er meget naturligt, at man gerne vil flygte fra det, der gør at man har det svært, og der er alkohol bare en meget nem løsning på det, men det kan være utrolig farligt at bruge alkohol til det formål. Og derudover så håber jeg, at du vil tale med din kæreste, en voksen eller kigge forbi Netstof.dk. Og så håber jeg, at du får det bedre psykisk, så du kan få det godt uden at være nødt til at bruge alkohol til det.

De bedste hilsner
Karoline

Karolines billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål