Alder

brevkassespørgsmål

Alder

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej, Jeg er pige på 13 og jeg er forelsket i en dreng på 23. Jeg ville gerne høre om det er lovligt at vi er kærester, ved godt at vi ikke må have sex, eller noget. Men hvad må vi endelig gøre sammen når han er så meget ældre end mig??

Svar:

Hej Anonym

Det er dejligt at være forelsket, men det kan godt blive svært, når der er så stor aldersforskel. Nu skriver du ikke noget om, hvorvidt den her fyr også er interesseret i dig, men det er i hvert fald godt at du er opmærksom på det her med alderen.

Når han er voksen og du er under 15 år, bliver det svært at være kærester. I hvert fald hvis kærester betyder at I skulle lave noget seksuelt sammen. Det er ganske rigtig at den her fyr ikke må have sex med dig, når du er under 15, men det gælder faktisk også al anden form for seksuel aktivitet. Det vil eksempelvis også være forbudt for ham at kysse.
Læg mærke til at jeg skriver, at det vil være forbudt for ham. Det er sådan set ikke ulovligt for dig, da loven om seksuel lavalder kun handler om at beskytte børn under 15 mod at komme ud i seksuelle situationer som de ikke helt kan overskue, eller gennemskue. Den der er under 15, som er sammen med en voksen gør ikke noget ulovligt, men den voksne vil kunne straffes med fængsel.

Du skal vide at det er fuldstændig almindeligt at blive forelsket i en voksen, når man kommer i puberteten. Til gengæld er det ikke helt almndeligt for en voksen mand at forelske sig i en ung på 13 år. Og det er i hvert fald ikke almindeligt, og ikke okay hvis man som voksen handler på sådan en forelskelse og bliver kærester med et barn. Det er ikke okay, og det er også derfor det er ulovligt.

Selv om den her fyr nok føles som det helt rigtige for dig nu, tænker jeg du skal overveje at kigge efter drenge på din egen alder, eller i hvert fald nogen der ikke er voksne. Det vil bare gøre et forhold noget mindre kompliceret, og selvfølgelig også lovligt for jer begge to.

Gode hilsner Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål