“Ridser” i øjet?

brevkassespørgsmål

“Ridser” i øjet?

brevkassespørgsmål af
Liv
19 år

Hej, Det startede da jeg var omkring 8 år og en morgen var på vej til skole. Jeg gik sammen med min storesøster, og pludselig fik jeg øje på en lille sort prik, for øjnene af mig. Jeg var overbevist om, at det var en flue, men min søster kunne ikke se den. Den fulgte efter mine øjne, uanset hvor jeg kiggede hen. Jeg fandt så ud af, at det var et eller andet med mit/mine øjne, som om der er en lille bitte ridse i øjet, som gør at et meget lille området er sort for øjnene af mig. De seneste år, er der kommet flere af disse “ridser” eller hvad det er til, nu også aflange “streger” for mine øjne, som følger mit syn hvor end jeg kigger, og det er svært at finde ud af, hvilket øje det egentligt er - måske begge, for har jeg det ene øje lukket, er det der stadig, ligemeget hvilket. Hvad kan det mon være? Mvh. Liv

Svar:

Kære Liv.

Jeg ved desværre ikke, hvad der er galt med dine øjne, men jeg synes bestemt, du skal undersøges af en øjenlæge. Især fordi du beskriver, at dine symptomer bliver værre med tiden.

Ofte opdager man ikke selv, at ens syn bliver påvirket, fordi det sker gradvist. Det kan måske være færdig for dig at færdes i trafikken, når du har pletter og streger i dit synsfelt.
Så skynd dig at få en tid hos en øjenlæge.

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål