Økonomisk hjælp til en på 17

brevkassespørgsmål

Økonomisk hjælp til en på 17

brevkassespørgsmål af
Luna
17 år

Hej

Jeg bor med min mor i udlandet, hun arbejder for den danske stat.

Jeg ønsker at tage hjem for at starte uddannelse efter sommerferien og vil bo hos noget familie

Har jeg mulighed for at få nogen form for økonomisk hjælp

Svar:

Hej Luna

Jeg kan desværre ikke give dig noget klart svar, da jeg ikke kender til de specifikke detaljer omkring din situation - fx om du skifter bopæl til en dansk adresse, om du er dansk statsborger og så videre. Men jeg vil rigtigt gerne henvise dig videre til nogle steder, som måske vil kunne hjælpe dig.

Hvis du starter på en videregående uddannelse, kan det være, at du har mulighed for at søge om SU, selvom du er under 18. Du kan prøve at kontakte SU-styrelsen og høre dem ad om hvilke muligheder, du har for at få SU, og du kan læse mere om betingelserne for at få SU her.

Det kan også være, at du skal prøve at kontakte den kommune, du skal bo i, eller den skole, du skal gå på. Det kan være, at de kan give dig mere konkret hjælp ud fra, hvordan din situation kommer til at se ud.

En tredje mulighed kan være at få et arbejde, mens du bor i Danmark, så du kan få en indkomst. Det kan være som ungarbejder i et supermarked, gå med aviser, som butiksassistent eller som lagerarbejder - mulighederne er mange, og ofte kan man tage flere eller færre vagter, alt efter hvad man har brug for.

Jeg kommer også til at tænke på, om det er muligt, at dine forældre eller din familie kan støtte dig økonomisk, indtil du bliver 18 og kan få SU? Det kan være, at I kan lave et aftale om et fast beløb, du skal betale hver måned, og som du måske har mulighed for at tjene gennem et arbejde?

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner,
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål