Venindeproblemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej med jer :-) Vi er tre veninder der ikke rigtig ved hvad vi skal gøre. Det er sådan at vi er en veninde-gruppe på 7. Desværre er to af pigerne, efter at have været bedste veninder i flere år, pludselig blevet uvenner. Den ene piges (lad os kalde hende X) forældre blev skilt for halvandet år siden, og siden da har hun været meget stille og lukket sig lidt inde. Den anden pige (Y) følte sig derfor skubbet væk, og opgav for nylig at prøve at redde venskabet. Nu føler X sig skubbet ud af vores gruppe (det er egentlig lidt overaskende fordi vi har følt at hun ikke ville være sammen med os, f.eks. har hun ikke villet sidde og spise med os i skolen det sidste stykke tid. Hun ville hellere sidde alene, selvom vi spurgte om hun ikke ville spise med os) I hvert fald er X og Y nu sure på hinanden og gider ikke snakke sammen om det (vi har foreslået det) Vi holder meget af dem begge, men vi ved simpelthen ikke hvad vi kan gøre? Samtidig er vi bange for at vores gruppe vil gå helt i opløsning hvis vi ikke gør noget. Det kan jo ikke fungere hvis to af pigerne ikke gider snakke til hinanden. Vi har noget i klassen (hvor vores lærer er til stede), hvor vi deler kort ud til hinanden. Vi lavede det i går, og de gav hinanden kort som "Du hakker tit på andre" og "Du svigter tit" (mens hele klassen var der!) Samtidig har vi indset at vi er en måske lidt for stor gruppe (det har aldrig rigtig fungeret med alle på samme tid. Dette er dog ekstra slemt). Vi kan jo samtidig ikke bare dele gruppen op, for der er ikke rigtig nogen naturlig opdeling (i forhold til hvem der er ekstra tætte veninder) og vi synes ikke at nogen skal være tvunget til ligesom at vælge side. Oven i det andet har vi et problem med at der generelt blive bagtalt ret meget i vores gruppe, og det vil vi gerne ændre på. Hvordan kan vi bringe det op uden at "anklage" nogen? På forhånd tak. - 3 bekymrede veninder.

Svar:
Hej piger
Det er jo rigtig dejligt at have en masse gode veninder, og at være en del af en stor gruppe, men desværre kan det jo også give nogle problemer, som i har erfaret.
Det lyder til, at jeres veninde X har været igennem en hård tid, med hendes forældres skilsmisse. Som i skriver, så er hun blevet stille og har lukket sig inde, og ønsker ikke at være sammen med jer. Jeg tror ikke, at X ikke længere har lyst til at være sammen med jer, men måske er hun så ked af det, at det er lettere for hende at være alene. Nogen gange kan man være så ked af det, at man ikke har lyst til at være sammen med andre mennesker, selv ens gode veninder. Jeg synes, at i skal fortsætte med at spørge X, om hun har lyst til at spise sammen med jer - også selvom hun måske siger nej. Det kunne også være en idé, at den i gruppen som kender hende bedst, forsøger at snakke lidt med hende, og tilbyder at hjælpe eller lytte, hvis hun har brug for at tale om noget.
At hun mærker, at i stadig har lyst til at være sammen med hende, kan være en god hjælp for hende i en svær tid. Det er dog ved at være lang tid siden at pigens forældre blev skilt, så hvis i fornemmer at hun stadig ikke har det godt, så kunne i overveje, at gøre jeres klasselærer opmærksom på problemet, så hun måske kan hjælpe.
Jeg synes, at i skal forsøge at være neutrale i konflikten mellem X og Y. I har gjort det rigtige ved at foreslå, at de kan tale sammen om tingene, men om de vælger at følge jeres råd er udenfor jeres indflydelse. Jeg synes, at i skal fortælle pigerne, at i ønsker at bevare venskabet til dem begge, og at de begge er meget velkomne i venindegruppen. Samtidig skal i gøre dem klart, at i ikke ønsker at blive indblandet i konflikten, og ikke ønsker at høre pigerne tale dårligt om hinanden til jer. På den måde får i afgrænset konflikten til kun at involvere X og Y. Hvis i først begynder at blande jer, så kan det hurtigt ende med, at i alle sammen er uvenner på kryds og tværs i gruppen, og det ville være jo ærgerligt.
Det lyder dog til, at konflikten mellem X og Y ikke kun er en sag mellem dem, når de vælger at fortælle negative ting om hinanden, mens klassen hører på. Hvis det fortsætter, synes jeg i skal fortælle jeres klasselærer om konflikten, så hun kan sørge for at standse dem næste gang en lignende situation opstår. Måske kan hun også tage en snak med pigerne, og hjælpe dem til at tale sammen igen.
I oplever at jeres venindegruppe er lidt for stor og at der er meget bagtaleri. Hvis i ikke kan opdele gruppen på en god måde, så synes jeg i stedet, at i skal arbejde på, at lave nogle regler for, hvordan i omgås hinanden i gruppen. I kan måske lave et lille fællesmøde, hvor i blandt andet snakker omkring, hvordan i får løst problemet med bagtaleri. Jeg synes ikke, at i behøver komme med konkrete eksempler på, hvornår det er sket. På den måde undgår i også at komme til at anklage nogen. Jeg tror, at de fleste piger har prøvet at bagtale andre, og selvom det er forkert, kan det være svært at lade være, når man snakker med veninderne. Hvis i laver en fælles aftale om, at stoppe med at bagtale i gruppen, kan i hjælpe hinanden med at overholde aftalen. I kan simpelthen stoppe hinanden, hvis samtalen pludselig tager en drejning og i kommer til at tale negativt om en af de andre piger.
Det kunne også være en god idé, at tale med jeres forældre eller ældre søskende om, hvordan i bedst kan løse problemerne i jeres venindegruppe. De har måske også et godt råd i kunne bruge.
Held og lykke med det.
Mange hilsner
Heidi