Udnyttet jeg det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er lidt vild med denne dreng i min klasse. Jeg kan ikke finde ud af om jeg vil mere med ham end bare at være venner! Han skal på efterskole efter sommerferien, så jeg tænker at jeg måske kan prøve at være lidt mere kæreste agtigt her i tiden inden han tager afsted. er det at udnytte at han skal på efterskole? Alle siger vi passer SINDSYGT godt sammen :) men ved ikke helt hvad jeg selv mener!
HJÆLP!!!<3

Svar:
Hej med dig.
Det må være rart at gå og være lidt vild med en fyr. Det er sjældent helt nemt at finde ud af, om man er vild med en fyr, fordi han er en god ven eller fordi, man gerne vil være mere end venner. Jeg kan godt forstå, du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre, og jeg vil forsøge at hjælpe dig lidt på vej.
Ud fra det du skriver, ved jeg ikke, om han også er vild med dig. Selvom folk siger, I passer godt sammen, er det vigtigste jo, at I også er vilde med hinanden. Derfor vil jeg først og fremmest råde dig til at forsøge at finde ud af, om han også kan lide dig. Hvis han kan det, tror jeg nemlig, det vil være en god oplevelse for dig at være lidt mere kæresteagtig over for ham. Omvendt kan det være hårdt at blive afvist, så hvis han umiddelbart ikke har det som dig, kan det være, du skal holde lidt igen og i stedet forsøge at lære ham lidt bedre at kende, lave noget med ham og bruge mere tid sammen, så I begge kan finde ud af, om der kunne være mere imellem jer.
Jeg synes ikke, du udnytter ham ved at undersøge, om du har lyst til at være kærester med ham, inden han tager på efterskole. Jeg tænker mest af alt, at du skal passe på dig selv. Hvis du ender med at blive rigtig glad for ham, kan det være rigtig hårdt at skulle undvære ham igen pga. efterskolen. Derfor tænker jeg, at du i mindst lige så høj grad, som du tænker på at skåne ham, også skal være opmærksom på, om du risikerer selv at blive ked af det. Hvis I bliver kærester, kan det selvfølgelig godt fungere, selvom han er på efterskole, men det gør tingene noget sværere. Vær derfor ikke kun opmærksom på ham, men også på, hvad du selv går ind til.
I forhold til din tvivl om, om man kan tillade sig at prøve at gøre lidt mere ud af et venskab lige inden efterskolen, tænker jeg, det er vigtigt, at du husker på, at noget sjældent passer helt perfekt. Der vil altid være udfordringer på vejen. Hvis man gennem livet holder sig tilbage med de ting, man har lyst til, fordi man har udsigt til, at de måske ikke varer ved, vil man måske gå glip af mange ting. Hvis du har lyst til at undersøge, om I kan have noget sammen - måske bare hen over sommeren - synes jeg, du skal give det et forsøg. Det kan være, det bliver en kortvarig sommerforelskelse, men det kan også være, det gør jeres venskab stærkere eller måske endda bringer nogle store følelser i spil.
Generelt vil jeg altså råde dig til at følge din mavefornemmelse. Mærk efter, hvad der vil gøre dig glad og gå efter det. På den måde tror jeg, du går en sjov og dejlig sommer i møde.
Held og lykke med det.
Vh. Matilde