svigtet af veninder
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 14. Jeg har (eller havde?) to rigtig gode veninder. Vi har altid været meget sammen. I starten af sommerferien skulle vi tjene lidt penge ved at plukke jordbær på Fyn hos den ene venindes onkel. Vi skulle være der i fire dage. Der var en teltplads og vores forældre kørte os derover og slog teltet op for os. Vi kunne spise aftensmad oppe hos min venindes onkel. Det var sjovt, men det det var også meget hårdt arbejde og vi var trætte om aften. Det gik fint i starten. Den sidste nat vågnede jeg ved et eller andet. Der var at blive lyst så klokken var nok halvfire-fire. Mine veninder lå ved siden af hinanden og jeg lå på tværs. Det var varmt i teltet så vi lå oven på vores madrasser. Jeg så at min veninde X havde bar numse. Det undrede mig lidt for jeg var sikker på at hun havde underbukser på aften før. Jeg drejede mig lidt og så at min veninde Y også havde bar numse. Så begyndte de at give hinanden finger. Jeg blev meget sjokeret, men lod bar som om jeg sov og kom med små snorkelyde. Jeg havde en hånd foran øjene, men kiggede ud mellem fingerne. Det var forfærdeligt at se på, men jeg kunne ikke la være og kigge. X kom ret hurtigt, jeg kunne høre hun klynkede. Men Y kunne ikke komme, og X måtte arbejde hårdt. Til sidst måtte X skille hendes ben og sætte sig ned mellem benene og arbejde med flere fingre. Så endelig efter lang tid kom hun. Jeg var lige ved at græde, men var jo også våd. Så lagde mine to veninder sig helt tæt sammen med benene slynget om hinanden og snart sov de med deres bare numser og snorkede. Jeg lå og var rigtig ked af det og kunne ikke sove. Jeg følte mig udenfor. Hvorfor holdt de mig udenfor? Hvorfor spurgte de ikke mig om jeg ville have bar numse sammen med dem og have finger? Jeg er i hver tifald ligeså køn som de er. Jeg faldt først i søvn lige før vores mobiler ringede og vi skulle op. Da jeg vågnede havde mine veninder fået underbukser på igen. Jeg var uendelig træt hele dagen og gik og snøftede, så jeg måtte fortælle dem det var høfeber. Jeg lagde hele tiden mærke til når de smilte til hinanden og rørte ved hinanden. Jeg blev glad, da vores forældre endelig hentede os om aftenen. Vi tjente nogen penge men det var ikke nogen god tur for mig. Jeg overvejer at sige til mine veninder at jeg ikke vil være veninde mere, men jeg er også bange for at stå alene. Men jeg kan ikke bare fortsætte som om intet var hændt. Jeg kan ikke fortælle hvad jeg ved for så røber jeg jeg har luret. Hvad skal jeg gøre? Kan i hjælpe? Knus fra Sif.

Svar:
Hej Sif..
Jeg kan godt forstå du er i tvivl om, hvad du skal gøre og hvad du lige skal føle omkring det her. Det er en ret grænseoverskridende oplevelser du har haft og det er klart du blev ret chokeret, da du lige vendte dig om og så hvad de havde gang i.
Men ved du hvad.. jeg synes slet ikke at det behøver at ødelægge jeres venskab og nu skal du høre hvorfor.:)
Det er vigtigt at du adskiller sex, kærlighed og venskab fra hinanden. Det lyder til at dine veninder enten er forelskede i hinanden, sådan som kærester er det, eller at de begge to er nysgerrige på at have sex med andre piger. Enten har de snakket om det eller også har de kunne mærke det på hinanden og derfor er det kommet helt naturligt til dem.
Måske har de ikke sagt noget til dig, fordi de ikke troede at du var til piger, eller også kan det være at de først lige har fundet ud af at de synes det er lidt spændende at være sammen med en anden pige.
Lige meget hvad, behøver det ikke at betyde at de holder mindre af dig som veninde.
Jeg synes ikke de burde ligge og kæle med hinanden i det samme telt du ligger i, fordi det er en privat ting og måske er det ikke noget du synes er skægt at se på. Men sket er sket og jeg synes helt klart du skal tage en snak med dem begge to.
På den måde kan I få en god snak om hvilke følelser dine to veninder har for hinanden og om det betyder noget i forhold til jeres fælles venskab (og det tror jeg ikke det gør). Det ville være rart i forhold til hvordan du ser jeres venskab i fremtiden.
Jeg synes også du skal fortælle dem om hvordan du følte det, at du på den ene side blev ret chokeret, men at du også følte dig udenfor. Det er en helt naturlig følelse du fik der og det tror jeg godt de kan forstå.
Og så lige en ting til.. Du skrev at du selv blev lidt ophidset og det er også okay, men du skal vide, at du behøver slet ikke at have sex med dem for at være en tæt og god veninde. Det er her du skal skille tingene ad. Du skal ikke føle dig presset til at have sex med dem, for at føle du er gode venner med dem.
Det håber jeg og tror også de vil forstå og respektere...
Så Sif, jeg tror det handler meget om at være åben og ærlig omkring det, fordi så behøver det slet ikke at betyde noget for jeres venskab, og det lyder nemlig til at det er et godt venskab I har. Måske kan det faktisk blive endnu bedre, fordi I på den måde respektere hinanden og kan snakke åbent om de her ting.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du får en god snak med veninderne..
De bedste sommerhilsner
Camilla