Jeg tør ikke være sammen med ham
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus
Jeg var til en fest for lidt over en måned siden, hos min veninde. Vi har ikke været veninder længe, og har heller aldrig rigtig været i en venindekreds, som nu. Festen var slut, og vi var taget op i hendes lejlighed hvor udover hende, en anden veninde og tre andre drenge var. Den ene af drengene, har min veninde, som holdte festen, haft noget med. Jeg kommer til at kysse med ham, og blev rigtig uvenner med min veninde. Jeg kunne godt selv se, at det var vildt tarveligt, fordi hun stadig havde følelser for ham. Efter det, måtte jeg bruge rigtig lang tid på, at bygge vores venskab op. Jeg er virkelig glad for hende, og vores andre veninder i vores kreds, så ville ikke miste dem, pga. en fyr, som jeg enlig ikke rigtig kendte. Da jeg enlig havde fået hendes tillid tilbage, holdt jeg mig meget langt væk fra ham, fordi jeg var bange for, at min veninde ville tro, at jeg kunne lide ham. Og det kunne jeg ikke, for jeg kendte ham ikke.
Men vi begyndte at skrive, og har gjort det lige indtil nu. I starten var jeg meget nervøs over det, fordi jeg var så bange for, at hun ville opdage det. Med tiden er jeg blevet mere og mere glad for ham, og vi har også været hjemme hos hinanden et par gange. Jeg har det stadig dårligt over, at det skal holdes skjult, og at hvis hun finder ud af, at jeg har været sammen med ham bag hendes ryg, ville jeg aldrig kunne blive tilgivet.
Men for to uger siden, kom hun over til mig og sagde, at hvis det var, så måtte jeg godt 'tage' ham, fordi hun ikke længere havde følelser for ham. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle svare, da jeg heller ikke bare ville sige "Årh fedt tak, endelig!" og så løbe hen i hans arme. Så jeg svarede "Nårh, nej haha det fint, kan ikke lide ham". Men det er løgn. Jeg har tænkt på, om jeg stille og roligt skal sige til hende, at jeg er begyndt at kunne lide ham. Måske ikke at vi har været sammen, men bare at vi er begyndt at skrive? Jeg er rigtig træt af, at det skal være skjult på den måde. Håber I har nogle råd til, hvordan jeg evt. kunne sige det til hende, eller hvordan jeg skal håndtere det.
Mvh

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, at det er lidt af en træls situation, du står i. Det er aldrig særlig sjovt at lyve over for sine veninder, og særligt ikke når det handler om en fyr, ens veninde engang har kunnet lide, hvor man kan frygte reaktionen og konsekvenserne fra veninden. Når man er vild med en anden person, er det bare fedest at kunne dele de følelser med sine veninder, så jeg kan godt forstå, at du er træt af at skulle holde det skjult.
Jeg synes, at du virker som en rigtig god veninde, der er meget betænksom og opmærksom på din venindes følelser. Det kan måske godt være, at det ikke var så heldigt at kysse med ham fyren, når din veninde havde en flirt kørende med ham. Men vi er alle bare mennesker og alle begår fejl engang imellem. Det virker også til, at du var rigtig ked af det, og har arbejdet meget for at genopbygge tilliden i mellem jer. Men med det sagt, så kan vi bare heller ikke styre, hvem vi bliver forelsket i. Og når ens følelser er gengældt af den person, man er vild med, så er det bare noget af det mest fantastiske i verden at være forelsket.
Derfor synes jeg også, at du skal tage en snak med din veninde. Det lyder til, at hun måske i forvejen har lidt på fornemmelsen, at du har et godt øje til ham, siden hun fortæller dig, at du godt må "tage" ham. Og jeg tror måske, at du gør klogest i at fortælle hele sandheden, altså, at I har skrevet og set hinanden et par gange, og ikke kun, at du er interesseret i ham. For det kan måske være sværere at tilgive, hvis hun senere finder ud af, at du ikke har fortalt hele sandheden. Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig svær samtale at have, men jeg synes, at du skal fortælle det som det er, og alle dine tanker om jeres venskab. Du kan fx fortælle hende, at jeres venskab betyder rigtig meget for dig, og at du på ingen måde vil såre hende, og du derfor ikke har villet fortælle hende, at du har skrevet og ses med fyren, men at du bare har fået følelser for ham, og at det er gengældt. Og så tænker jeg, at hvis hun også er en god veninde, så vil hun nok ikke stå i forvejen for din lykke. Det kan selvfølgelig godt være, at det er noget, hun lige skal sluge, og så kan det være fint nok at give hende den plads, hun har brug for. Men jeg synes i hvert fald, at du skal sige det til hende, så snart du får mulighed for det. Og det vil nok være en god idé at gøre det, når I er alene sammen, så I ikke bliver forstyrret af andre, og så I kan have en stille og rolig snak omkring det.
Jeg håber, at du finder en måde at fortælle hende det på, og det forhåbentlig bliver taget godt i mod af hende. Husk også, at du altid er velkommen til at skrive til os igen, hvis du har brug for flere råd.
Mange hilsner Pernille