I tvivl om min kæreste
brevkassespørgsmål af
Simon
17 år
Hej!
jeg er en dreng på 17 år, som har været kærester med en pige på 19 år.
Jeg elsker hende rigtig højt, hun er den sødeste og dejligste pige og jeg ved at hun elsker mig
virkelig meget. Vi har det altid godt når vi er sammen, vi griner og hygger os. Jeg har den bedste støtte i hende og ved jeg kan stole på hende.
Hun var min første kæreste, men her efter et halvt år hvor vi har været kærester, føler jeg ikke det samme som jeg gjorde i starten. De følelser har gjort mig rigtigt I tvivl. Jeg ved ikke,
hvorfor jeg ikke har det sådan mere. Det gør
mig så frustreret, fordi jeg ønsker at have det
sådan. Hver gang jeg er sammen med min kæreste, elsker jeg det. Men når vi ikke er sammen, er det bare sådan en flad fornemmelse. Jeg tænker måske ikke altid på lige at skrive til hende osv. Som hun gør ved mig. Og kan godt komme til at tænke på andre
piger. Jeg ved ikke, om det er fordi min kæreste er min første og den første jeg har haft sex med.. At andre piger virker spændende.
Alle de følelser og tanker har gjort mig så i tvivl, at jeg valgte at slå op. Jeg tænkte, at det var det rigtige valg. Men jeg elsker hende også stadig og lige nu er jeg ked af det hele tiden og savner hende så meget. Jeg har bare lyst til at være sammen med hende.
Jeg ved hun stadig gerne vil være kærester med mig, men jeg kan ikke bære at såre hende igen. For jeg er næsten sikker på, at den flade fornemmelse vil komme tilbage når vi så ikke er sammen og om jeg vil tænke på andre pige.
Er så i tvivl om mit valg og fuldstændig ulykkelig.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du er frustreret over den her situation. Når nu du ved du elsker hende, men samtidig kan mærke at følelserne ikke er de samme som de plejer.
Egentlig tænker jeg at det en meget naturlig udvikling. Faktisk vil jeg sige at det er sådan i alle forhold. Nogle gange er følelserne stærke, og andre gange bliver det måske mere en flad fornemmelse. Jeg tænker at det afgørende er at du stadig elsker hende og at I har det fantastisk når I er sammen.
At du ind imellem tænker på andre piger, behøver ikke betyde noget. Det er helt naturligt at man kan tænke på andre end sin partner. Nogen gange kan man måske endda blive forelsket i en anden...uden at det behøver betyde at man er sammen med den forkerte.
Du siger at du er sikker på at den her flade fornemmelse vil komme igen. Det er jeg også sikker på...for det er en del af alle forhold. Det kan ikke lade sig gøre at være brændende og intenst forelsket i hinanden hele tiden. Der kommer perioder hvor man kommer i tvivl, perioder hvor man har en mere flad fornemmelse, eller måske endda perioder hvor man har svært ved at være i forholdet. Men hvis man alligevel kan mærke og ved at man elsker den her person, og man også har det godt sammen, når man er sammen er der måske alligevel noget godt at bygge på?
Selvfølgelig kan det være sådan at man slet ikke kan se sig selv sammen med den her person, og så skal man selvfølgelig komme videre. Jeg ved ikke om det er der du er? Men hvis du egentlig stadig har følelser for hende og mener at I er gode sammen, når I er sammen, skal du måske overveje at være mere i nuet og ikke så meget i fremtiden.
Hvad der vil ske, og hvad du måske vil føle om 2 uger, 1 måned eller 1 år, ved du alligevel ikke. Så hvis det, lige nu, føles rigtigt at være sammen med hende igen...så hop ud i det.
Selvfølgelig skal du ikke gøre det, hvis du ved at du med sikkerhed sårer hende...men ved du det? Eller er du bange for at det vil ske? Det kan du jo ærligt fortælle hende. At du egentlig savner hende og gerne vil være sammen med hende, men at du er bange for at såre hende. Så kan hun selv vurdere, og hun vil give det en chance mere, med det udgangspunkt.
Held og lykke med det
Niels-Christian