Hvordan vinder jeg tillid tilbage?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej..
Jeg kom til at gøre noget med dumt i lørdags. Jeg havde været sammen seksuelt med en dreng som jeg har været sammen med mange gange (kalder ham Jonathan), vi har ikke noget eller er kærester. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal kalde det, men vi har været kærester for et par år siden og har stadigvæk i hemmelighed været sammen on/off lige siden vi slog op, så vi er nok ikke over hinanden. 3 dage efter var vi begge to til en fest, hos en af vores fællesvenner, ( det skal lige siges at ingen af vores venner ved at vi har været sammen ) Jeg drikker normalt til festen, men denne her gang var det alt for meget. Jeg lod mig rive lidt med af stemmningnen og jeg kom til at være sammen med en (kalder ham Patrick) som var til festen, vi havde ikke sex, men der skete stadigvæk nogle ting som jeg ikke skulle havde gjort, det var heller ikke helt frivilligt da jeg prøvede at gå et par gange under det, uden held.. først da en ven (Oliver) så hvad det var der skete, tog fat i mig trøstede mig ham den anden stak af, det er ikke pointen. Han spiller fodbold på samme hold som Jonathan . Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at vinde Jonathans tillid tilbage, han er såret, selvfølgelig, jeg kan jo ikke spørge Oliver om han gider fortælle Jonathan, hvad han så, da ingen jo ved at vi har været sammen. Og forfærdeligt nok er Jonathan og Oliver bedste venner. Hvad skal jeg gøre? jeg elsker Jonathan rigtigt højt og vil gøre alt for at vinde det tilbage.
Jeg har snakket med jonathan idag og han sagde at han ikke kunne være sammen med mig lige nu ( Lige nu, er det håb?) efter i lørdags.
Venlig hilsen E

Svar:
Kære dig
Jeg kan sagtens forstå, at det ikke er en særlig sjov situation at stå i. Det er virkelig godt, at du skriver her til brevkassen, for at få lidt hjælp til, hvad du kan gøre.
Du spørger om, hvordan du kan vinde Jonathans tillid tilbage. Det kan være et rigtig svært spørgsmål at svare på, men der er alligevel nogle ting, jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev.
For det første er det godt, at du også selv forstår, at Jonathan er såret over, at du har været sammen med Patrick. Han ved ikke, at I ikke var rigtigt sammen, og hvad der egentlig skete. Du skriver selv, at du var fuld, og at det var dumt gjort, så du fortryder, det du lavede.
For det andet tænker jeg, at Jonathan er nødt til at høre den ærlige version af, hvad der skete, for at vinde hans tillid tilbage. Jeg synes, du skal overveje, hvorfor det er, at folk ikke må vide, hvad I har sammen? Hvis du snakker med Oliver om, at dig og Jonathan måske ikke er helt ovre hinanden, og at du gerne vil have ham til at hjælpe dig med at fortælle, hvad der skete til festen, tror du så ikke, at han gerne vil hjælpe dig? Jeg er sikker på, at når Oliver er Jonathans bedsteven, at han rigtig gerne vil hjælpe med at gøre ham glad igen. På den måde viser du også overfor Jonathan, at du er seriøs omkring jer to - fordi du er nødt til at fortælle om jer to til en anden, for at vinde hans tillid tilbage.
Hvis du synes, at det bare er en rigtig dårlig ide at fortælle til Oliver, at dig og Jonathan stadig har lidt sammen, så kan du vælge at skrive et brev til ham. Skriv til ham, hvorfor du fortryder det, der skete, og at Oliver hjalp dig med at komme væk fra Patrick den aften. Du kan også skrive, hvad du føler for ham, og at du elsker ham højt og gerne vil gøre alt for at vinde det tilbage, som I havde. Husk på at det kan tage et stykke tid, før han kommer ovenpå igen og har lyst til at ses. Du er nødt til at give ham den tid, som han har brug for.
Jeg sidder og kommer i tanke om, om du rigtig gerne vil være kærester med Jonathan igen eller om du bare gerne vil have jeres hyggestunder tilbage? Det er vigtigt at fortælle ham, hvad du gerne vil med jeres forhold, så han kan tænke over, om det er det samme, han ønsker. Jeg synes, at det kan være en god ide at tænke over, hvorfor I holder jeres forhold hemmeligt: Er det fordi, I først vil fortælle det til andre, hvis I først bliver rigtige kærester igen eller er det fordi, at I stadig vil have chancen for at kunne score en anden?
Til sidst vil jeg også fortælle dig, at jeg synes, du skal passe på dig selv. Det er ikke en særlig sjov situation, du har været ude for med ham Patrick, da du flere gange prøvede at komme væk fra ham og sige stop. Det kan godt ske, at du ikke føler det som et problem lige nu, men det kan ske, at du en dag, kommer i tanke om det og bliver ked af det. Jeg synes, at det kan være en ide, at snakke med en voksen du stoler på, hvad det er, som er sket. Så kan den voksne hjælpe dig, hvis du bliver ked af det. Hvis du ikke har lyst til det, er du altid velkommen til at skrive ind i vores chatrådgivning HER. Her sidder der voksne, som er klar på at lytte og skrive med dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og finder en måde at få snakket med Jonathan om det hele på: Enten sammen med Oliver eller igennem et personligt brev.
Ha' det godt
Venlig hilsen Mette