Hvad skal jeg sige
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej alle. Jeg har haft noget med en dreng i rigtig kort tid men kan enlig ikke lide han og han er bare helt væk i mig, jeg kom til at kysse med ham selvom jeg enlig ikke ville, og jeg ved ikke hvordan jeg kan sige på en pæn måde at jeg bare vil være venner håber i kan hjælpe mig for han går jo bare og tror jeg kan lide ham knus E

Svar:
Hej E.
Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært, og jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt med det.
Det kan sagtens ske, at man får noget kørende med en, selvom man egentlig ikke er vild med ham. Især som teenager er det meget normalt at prøve sig frem med hvem og hvad, man kan lide. Når to unge mødes og finder noget interessant ved hinanden, er det slet ikke unormalt, at den ene lægger lidt mere i det end den anden. Det kan være svært at være den, der ikke har følelser for den anden, fordi man kan blive bange for at gøre den anden ked af det. Det er rigtig fint, at du gerne vil sige til ham på en pæn måde, at du ikke vil noget alligevel.
Jeg tror, det er vigtigt, at du husker på, at du siger det til ham i bedste mening. Med det mener jeg, at du ikke vil gøre ham ked af det ved at lade ham tro, at du stadig gerne vil noget med ham. Det kan godt være, han bliver trist, når han hører, du helst bare vil være hans ven, men efter noget tid vil I nok begge være glade for, at du var ærlig.
Måske kan han også allerede mærke på dig, at du ikke er vild med ham. Det er tit sådan, at man får sendt signaler til hinanden, uden man tænker over det. Efter I har kysset, har du måske ikke snakket så meget med ham, ikke smilet til ham eller ikke svaret på hans SMS'er, og sådan nogle små ting har han sikkert lagt mærke til. Derfor kan det være, at det ikke kommer som et chok for ham, når du siger til ham, at du bare vil være venner.
Jeg tænker, det er vigtigt, at du er ærlig, når du snakker med ham. Han er sikkert en sød fyr, siden I har haft noget sammen, og det kan du godt sige til ham. Når man skal sige noget på en pæn måde, kan det nemlig være rigtig fint at starte med at sige noget godt og bagefter sige det mindre gode. Altså så du fx starter med at sige, at du synes, han er sød, men at du kan mærke, at du ikke er vild med ham og derfor ikke vil have noget med ham mere.
At skulle sige noget, der kan gøre en anden ked af det, er aldrig nemt. Det er svært at gøre noget forbi, uanset hvor lang eller kort tid, det har stået på. Jeg tror, du bliver lettet, efter du har sagt det, og jeg ønsker dig held og lykke med det.
Venligst,
Matilde