Holde en samtale
brevkassespørgsmål af
Benjamin
17 år
Hej Cyberhus. Det er her på det sidste gået op for mig at jeg ikke kan holde en samtale med en pige. Ikke fordi jeg bliver nervøs, mens fordi jeg ikke kan finde på noget at skrive. Efter jeg har spurgt ind til de fleste ting om personen kan jeg ikke finde ud af at holde samtalen kørende og for den sags skyld flirte. Nogen gode råd??

Svar:
Hej Benjamin
Det lyder som et klassisk problem du oplever. Jeg er ikke sikker på, jeg kan give dig en perfekt opskrift på hvordan du løser problemet helt, men jeg kan da i hvert fald komme med et par idéer til hvad du kan gøre.
Når jeg læser dit spørgsmål, tænker jeg at din største udfordring er, at du nok kun lige har "strejfet" de personlige ting du kan spørge ind til, når du siger at du har spurgt ind til de fleste ting. Her tror jeg du bliver nødt til at være mere nysgerrig.
Bliv ved med at være nysgerrig, og spørg ind til de svar hun giver når du spørger. Hver gang du spørger om noget og får svar, åbner der sig nemlig nye muligheder for at spørge endnu mere ind, og dermed give pigen mulighed for at fortælle mere. Det er umuligt at løbe tør for spørgsmål. Prøv at øve dig derhjemme, med noget simpelt og ufarligt. Spørg eksempelvis en af dine forældre:
Dig; hvad skal vi have og spise i dag?
forældre; Pizza
dig; fedt, hvordan kan det være
forældre; det havde jeg bare lige lyst til, og jeg ved også at du godt kan lide det
dig; ja, helt vildt godt :) Hvad er egentlig din yndlingspizza?
Snakken kan sagtens stoppe når du har fået svaret på hvad I skal spise i dag. Men hvis du bliver ved med at spørge ind, kan snakken bevæge sig videre, og videre, og videre. I det her eksempel, kunne man sagtens forestille sig at I fortsatte med at snakke om, hvor I havde fået den bedste pizza nogensinde, og det var måske gået videre til en snak om noget andet mad, og det havde så givet minder om en ferie I var på...osv.
Så altså....bliv ved med at være nysgerrig. Bliv ved med at spørge ind. Hver gang du får et svar, åbner det muligheden for at stille flere spørgsmål. De fleste mennesker vil gerne fortælle, hvis andre er nysgerrige og interesserede.
Husk samtidig at du også selv er midst lige så interessant. En samtale er et samarbejde. Så for at den skal fungere, skal man være to om at give noget til samtalen. At spørge, være nysgerrig og spørge mere, er en god start. Men du skal selvfølgelig også dele noget om dig selv.
Fortæl hvad du godt kan lide. Hvad du er særligt optaget af.
Måske er der noget der fylder rigtig meget i skolen, eller på jobbet lige for tiden. Det kan også være du har en hobby, eller interesse du går vildt meget op i. Fortæl hvorfor det du beskæftiger dig med, og det du interesserer dig for, fylder for dig. Hvad er det der gør det så interessant. Det kan være "store ting" som meningen med livet, politik, religion. Det kan være "små ting" som en film du har set, at læse bøger, game, musik? Hvad er det for noget musik du synes er super fedt. Hvorfor synes du det er fedt. Hvad betyder det for dig. Hvordan får det dig til at føle. Fortæl om en oplevelse du havde med lige præcis det der fede nummer du hører rigtig meget for tiden.
Du kan øve dig i det her, på samme måde, som med nysgerrighed. Start når du sidder ved bordet over maden, og fortæl om noget der optager dig lige for tiden. Fortæl hvad det er. Fortæl hvorfor det optager dig. Kombiner øvelserne, så du både fortæller om dig selv, og spørger ind til dine forældres tanker og holdninger til de ting du fortæller.
Det her med at flirte tror jeg kommer helt af sig selv, når du bliver bedre til at holde samtalen igang. Flirt, bare for flirtens skyld, virker ret sjældent. Hvis man skal være modtagelig overfor flirt, kræver det ofte at man ligesom er "tunet ind på hinanden". At man har interesse for hinanden. Og det starter med at være interesseret i hvem man er som mennesker.
Vigtigst af alt er at du prøver at være dig selv. Samtale kan være svært nogle gange, men endnu sværere, hvis man hele tiden skal tænke over at gøre noget på en bestemt måde, eller sige "det rigtige".
Øv dig i at være nysgerrig og stille spørgsmål...fordi du reelt er nysgerrig på den her pige du snakker med.
Øv dig på at fortælle om ting, oplevelser osv, som du finder særligt spændende. For hvis du finder det spændende, gør pigen måske også. For der er noget ved dig, og den person du er, der gør at hun taler med dig.
Held og lykke med det - Lasse