Han hader mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år som har et problem der gør ondt, Jeg har haft noget kørende med en fyr, lige i slutningen af sommerferien stoppede, dsv over sms. Han skrev at han ikke kunne lide mig mere. På det tidspunkt var jeg helt knust og græd i søvne, og der gik det op for mig at jeg virkelig ikke kunne undvære ham. Jeg begyndte at tænke på at han var dårlige ting for at jeg skulle få det bedre. Det hjalp mig igennem månederne indtil nu. I de sidste par dage er jeg blevet forelsket, og selvom vi aldrig har været kærester så var han som min kæreste. Men ja jeg var jo blevet forelsket i ham så jeg besluttede at spørge en af mine venner som kender ham, og han ikke ville spørge ham om hvad han synes om mig, det gjorde min ven så, og senere skrev han at fyren havde sagt at han hadet mig og aldrig ville ha noget at gøre med mig. Og i tænker sikkert at jeg jo er dum for man skal ikke tvinge andre til at elske nogen, når man ikke gør det. Men det der virkelig gør ondt er at ham fyren havde sagt til mig at han gerne vil være venner, men du kan jo ikke være venner med en du hader. Men det er mest det der med at han sagde vi var ok igen, og han så har løjet for mig bare for jeg ikke sku blive sur. Håber i har et godt råd.

Svar:
Hej med dig
Det at være forelsket kan både være en dejlig ting, men det kan også være svært. Så jeg kan godt forstå at du syntes det gør ondt og gør dig ked af det. Det er helt naturligt at man bliver ked af det, når den man godt kan lide ikke har det på samme måde.
Når han vælger at slutte det, ved at sende dig en sms, så tænker jeg at det er fordi han ikke har turde fortælle dig det ansigt til ansigt, måske fordi han godt vidste, at du ville blive ked af det. Men det kan være rigtig svært, når det bliver afsluttet på den måde, fordi man ikke rigtig kan snakke om det over sms, så det kan jeg godt forstå du bliver ked af.
Du skriver, at du har prøvet at tænke dårligt om ham, og at det har hjulpet dig. Det kan nogle gange hjælpe at man gør det, så man ikke sidder fast i en følelse. Men det kan også være svært, at tænke dårligt om en man godt kan lide. Det er rigtig flot, at du har tænkt over, hvordan du kunne få det bedre og selv har prøvet at gøre noget ved det.
Det er også rigtig fint, at du har snakket med din ven om det og fået din ven til at spørge ham om, hvad han syntes om dig. Når han siger til din ven, at han hader dig, så tror jeg ikke det er fordi han rent faktisk hader dig. Der kan være mange grunde til at han siger det, det kan være at han gerne vil virke sej, det kan også være at han er usikker på hvad han skal gøre, eller at det er svært for ham at snakke om.
Jeg tænker bestemt ikke, at du er dum, men du har ret i, at man ikke kan tvinge nogen til at elske en. Jeg kan godt forstå du bliver ked af, at han har sagt i var ok og godt kunne være venner. Det kan være rigtig svært at være venner, når man har været sammen. Jeg tænker, det kan være, at han er bange for at du bliver mere ked af det og han ved måske ikke helt hvad han skal gøre.
Hvis der er mulighed for at være alene med ham på et tidspunkt, tænker jeg, at du kunne prøve, at snakke med ham, om hvordan du har det. Jeg syntes godt du kunne fortælle ham, at du er ked af, at i ikke kan være gode venner og så kunne du måske spørge ham om hvorfor han siger, at han hader dig.
Hvis du syntes at det er for svært at tale med ham, kunne du prøve at skrive et brev til ham, på den måde har har tid og ro til at tænke over det du har skrevet. Det er ikke alle der syntes det er let at snakke om følelser og det kan specielt være svært, at snakke om når man er ung. Fordi der sker mange ting når man er teenager og det kan være forvirrende.
Jeg kan godt forstå at du føler du ikke kan undvære ham. Men du er stadig meget ung og jeg er sikker på, at du på et tidspunkt møder en fyr, som også er forelsket i dig. Og med tiden tror jeg du vil opleve, at dine følelser for fyren bliver mindre og ikke længere vil føle dig så ked af det.
Ligemeget hvad du beslutter dig for at gøre håber jeg, at du gør det der føltes mest rigtigt for dig.
Med venlig hilsen
Majbritt