for genert til at være sammen med ham!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige som er meget meget forelsket i en fyr på 15 snart 16 år. Vi har før været kærester, men vi var aldrig sammen, så det vil sige at jeg aldrig nogensinde har snakket med ham. Han er en af mine storebrors bedstevenner, og derfor ved min storebror intet om os.
Jeg går i 7.klasse og han går i 9.klasse, og pga. aldersforskellen tør han ikke gå sammen med mig når nogen fra hans klasse kigger på. Nå, men nu vil han så godt mødes med mig et eller andet sted hvor ingen kan se os, problemet er så bare at jeg ikke tør.
Jeg er meget meget genert når det handler om drenge som jeg er forelsket i! Jeg aner ikke hvad vi skal snakke om, og jeg er bange for at han ikke kan lide mig som den jeg er! Og jeg har aldrig været alene sammen med en dreng, og jeg har heller aldrig snavet med en.
Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre! Jeg er så bange for at sige noget forkert, eller bare at jeg slet ikke tør sige noget, og at den pinlige tavshed kommer! Vil i/du ikke nok hjælpe mig! Han er virkelig en sød fyr, og jeg vil gerne have et godt forhold med ham! Men det er jo svært når jeg er så genert, hvad skal jeg gøre? Kærlig hilsen S.

Svar:
Hej S
Generthed kan være en ubehagelig følelse. Jeg kan forstå at det er svært for dig.
Når han spørger om i skal ses, betyder det at han allerede kan lide dig. Du skal derfor ikke være bange for at mødes med ham. Generthed kan betyde, at man har svært ved at sige noget og være sig selv. Nogen gange overvinder man genertheden bare ved at prøve at springe ud i det. Og det vil jeg foreslå dig at du gør.
Hvis du er tryg ved ham, går det måske over af sig selv. Det at være genert forstærker sig selv hvis man hele tiden tænker på det. Jeg vil derfor foreslå dig at prøve at fokusere på noget andet når i skal ses. Du kan for eksempel fokusere på at lære ham at kende. Det gør du ved at spørge ind til ham, fx hvad han interesserer sig for. Hvis i starter med at snakke om ham, kan du blive mere tryg ved situationen og derefter åbne op for dig selv. Du kan eventuelt skrive til ham inden i ses, at du er genert. Hvis han ved det, kan han tage initiativ når i snakker, på den måde bliver det nemmere for dig.
Det vil være godt at snakke med en veninde om det inden du skal mødes med ham. Hun kan måske hjælpe dig med ideer til hvad i kan snakke om. Og i kan øve hvad du kan sige til ham, og snakke med ham om.
Jeg håber du får en god dag med ham.
Denise