Fortrydelse af konfirmation..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er er blevet konfirmeret for et par måneder siden. Jeg ville faktisk ikke have været konfirmeret men nonfirmeret, jeg følte jeg blev tvunget til det siden at hele min familie er blevet konfirmeret. Vær eneste gang at jeg sagde at jeg ikke var sikker på om jeg gerne ville blive konfirmeret så sagde de oftes "Jeg sytes at du skulle blive konfirmeret, for det høre til familien" eller noget i den retning. Jeg ville bare spørge om i vidste om man kunne fortryde sin konfrmation når man var blevet konfirmeret.. Fordi at jeg fortryder inderligt at jeg er blevet konfirmeret..

Svar:
Hej med dig
Det er altid træls hvis man har følelsen af, at have fortrudt noget som man har gjort, men nogle gange kan det måske hjælpe at se positivt på situationen og blot tænke på den som om at man er blevet netop den erfaring rigere.
Du spørger, om man kan fortryde sin konfirmation - det tror jeg desværre ikke man kan. Men jeg tænker, at det måske ikke behøves at være så afgørende om du er konfirmeret eller ej. Hvis du fortsat ikke har lyst til at være en del af den danske folkekirke, kan du melde dig ud når du bliver lidt ældre. Samtidigt kan det nogle gange være, at ting man fortryder kan vendes til noget positivt, fordi de gør at man fremadrettet ved, at man vil gå en anden vej. Jeg forstår godt, at det kan være en træls følelse, at have gjort noget som egentligt kun var for ens families skyld og ikke ens egen. Men omvendt kan det nogle gange også være en rar følelse, at gøre noget som gør ens nærmeste glade. Derudover kan man jo så selv vælge, hvor meget man vil gå op i det.
I dagens Danmark er der rigtig mange der bliver konfirmeret, netop fordi det er en fest der er forbundet med tradition som det også lyder som om det er i din familie. Det forbindes med en festlig dag hvor venner og familie mødes. Hvis du tænker på det, som en måde at fejre at du er på vej til at blive voksen på, er det måske ikke så slemt? Du kan gøre festen til hvad du selv vil, det var din dag, og du bestemmer derfor også selv om du forbinder den med et kristent budskab eller ej. Du er formentlig en dejlig dag rigere, og kan fremadrettet bruge den til at finde ud af om du måske er ateist, kristen, eller har lyst til at lære en helt anden trosretning bedre at kende.
Hvis du har lyst til at læse en artikel om konfirmation kan jeg anbefale den her, den viser at du faktisk ikke er den eneste der fortryder, at du er blevet konfirmeret, men også at der måske ikke er så stor grund til at fortryde.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og god sommer.
Mange hilsner
Annika