Sundhed og Sygdom
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej Cyberhus
Jeg er en dreng på 22 år, jeg vil gerne have et godt svar for jer om hvad jeg fejler i mine knæ/ben.
Jeg lider af kronisk lidelse (Venesygdom), som er blevet meget værre de seneste år, med 2 anfald om dagen i 7 dage om ugen, samt kronisk lidelse dertil slidgigt i begge mine ben og knæ. Kan jeg få tilkendt førtidspension på de 2 kronisk lidelser jeg har. Her for 2-3 år siden fik jeg et brev fra hjemmeværnet at jeg ikke var egnet til at komme ind i hjemmeværnet, på grund af de kronisk lidelser jeg har. Det var en læge som havde skrevet det brev til mig, havde vurderet at jeg ikke var egnet til at komme ind i hjemmeværnet. Jeg kan få åreknuder til bensår af min kronisk lidelse, hvis min kronisk lidelse bliver værre kan jeg få beskadigede veneklapper som følge af en blodprop. Min fysterapeut sagde til mig da jeg var oppe hos ham at jeg har slidgigt i begge mine ben og knæ, det er en rigtig god grund til at jeg ikke kan arbejde. Jeg har gået med min kronisk lidelse i 3 år.
Hvis jeg skal ud og lave noget fysisk som at træne bowling så når jeg kommer hjem så har jeg meget trætte ben, det betyder at de ikke har flere kræfter tilbage i benene til resten af dagen. Jeg har trætte ben hele dagen og når jeg laver noget fysisk eller ikke fysisk så for jeg meget trætte ben efter 1 time tid, af at lave en lille opgave eller bare at sidde ned. Min arbejdsevne er varigt nedsat på grund af min kronisk lidelse (Venesygdom). Jeg kan ikke arbejde på grund af min kronisk lidelse den giver mig rigtig mange problemer og smerter i mine ben og knæ hver eneste dag. Jeg vil altid have den kronisk lidelse og den kan ikke komme væk. Selv når jeg står op af sengen så har jeg trætte/tunge ben det er rigtig irriterende, det gør så at jeg ikke kan lave noget resten af dagen. Det er rigtig meget irriterende at lige meget hvad man skal lave så er mine ben meget trætte. Min kronisk lidelse ødelægger min hverdag, fritid det er rigtig irriterende på grund af at jeg har meget trætte ben.
Håber i kan give mig et godt svar.
Med venlig hilsen
Gabriel.

Svar:
Hej Gabriel
Det må da være rigtig frustrerende at have sådan nogle ben.
Du spørger, hvad dine ben fejler. Du nævner selv slidgigt og en venesygdom, og jeg er lidt i tvivl om du også har en lidelse mere. Jeg går ud fra, at der er en læge, der har set dig og dine ben og på den baggrund har stillet en eller flere diagnoser, som du nævner. Når du nu spørger ind til, hvad dine ben fejler bliver jeg lidt i tvivl om, hvad du mener. Er det mon fordi du mistænker, at der kan være andet end de diagnoser/tilstande, du nævner, som kan være årsag til dine trætte ben? Eller kan det mon være, at du ikke helt har fået nok af vide om tilstandene? Jeg ved ikke, hvad dine ben fejler, for det kræver at jeg ser på dine ben. Hvis du er usikker på, hvad der er galt med dine ben, synes jeg, at du skal snakke med din læge. Han kan nok sige mere om, hvad det drejer sig om og hvilken betydning det vil have for dig. Hvis du har været ved en speciallæge, har din læge formentlig et notat fra speciallægen, og så kan han sikkert også forklare dig noget ud fra det notat.
Du spørger, om du kan få førtidspension. Til det vil jeg sige, at det er den kommune, du bor i, der afgør det. En læge kan ikke bestemme, om en patient skal have førtidspension. Men lægen laver på kommunens opfordring udtalelser, de kaldes ofte for attester. For at komme det nærmere er du nødt til at kontakte din kommune.
Håber du kan bruge mit svar
Mange hilsner fra
Kathrine