Vejer jeg for lidt??
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på 14 år og jeg er 172 cm høj. I øjeblikket vejer jeg 41 kg. Er det farligt at veje så lidt?? Min BMI ligger på omkring 14, og den siger at jeg er stærkt undervægtig.

Svar:
Hej med dig.
BMI er et mål for ens vægt i forhold til ens højde, og fortæller om man er overvægtig, undervægtig eller normalvægtig. BMI bruges som en slags tommelfingerregel, og er egentlig beregnet til voksne, medmindre man bruger en speciel børne-beregner. Fordi børn og unge udvikler sig så meget, kan man ikke bruge voksengrænserne for børn. Man kan som barn sagtens have et lavt BMI, men være normal, da det også afhænger af kropsbygningen. Jeg kan derfor ikke svare dig på, om du er for tynd, da jeg jo ikke kan se dig.
Når det er sagt, så er du en relativt høj pige, og vejer kun 41 kg. Det lyder umiddelbart som for lidt, og ja, det kan godt være farligt at være for tynd. Kroppen fungerer ikke godt hvis den mangler energi og fedt, da en ung krop, har brug for masser af brændstof til at udvikle sig, og producerer hormoner som ofte produceres ud fra fedt.
Hvis du gerne vil have vurderet om du er for tynd, og tale mere om det, kan det være en god idé, at gå til din læge, eller tale med din mor, din lærer, eller en anden voksen du har det godt med om det. Jeg synes det er en vigtig snak, og godt, at du har mod til at spørge, og tale om et emne, som tit er lidt svært at tale om.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea