M.......
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :) Jeg har nogle spørgsmål omkring min menstration. Jeg fik den for omkring et år siden, og har kun haft den ca. 6-8 gange, er det normalt? Nu da det er sommer vil jeg gerne ud og svømme - også når jeg har menstration, men jeg ved ikke hvordan man bruger tampon. Kan i/du forklare det? Og hvilke nogle vil det være bedst at starte med når man ikke er vant til at bruge det? Jeg kan snakke med min mor om mange ting men menstration er en af de ting vi ikke kan snakke om, så jeg vil virkelig gerne have nogle råd... Jeg tænkte på om man kan få p-piller uden ens forældres underskrift? ikke fordi jeg har brug for dem endnu - for har ingen kæreste, men får måske snart. Også vil det være rart at vide... Knus skorpionen

Svar:
Hej Skorpionen.
Det er godt du spørger, jeg tror mange piger tænker over det du spørger om.
Ja det er helt normalt kun at have det 6-8 gange det første år, nogen har det kun 3 gange det første år. Kroppen ændre sig meget i teenage årerne og der sker mange ting i ens liv. Det er svært at vende sig til, derfor er det også rigtig godt at have en god veninde eller en mor/moster/søster  eller lign. at snakke med om tingene. På din skole findes der også en sundhedsplejerske, hende kunne du også prøve at snakke med om ting du bekymre dig om, hvis du har lyst. Hun har også hæfter ang. prævention, bind, tamponer og alt muligt andet.
Du kan sagtens bruge tampon, jeg vil foreslå dig at prøve at starte med de mindste, de er gule. I æsken er en indlægsseddel, den SKAL du læse inden du bruger dem. Der er også en udførelig beskrivelse, med tegninger, af hvordan de skal bruges.
Ja du kan få p-piller uden dine forældres viden. Du skal blot ringe til din læge, tale med sekretæren og bestille en tid. Du skal undersøges inden og lige snakke med lægen og hvordan man bruger dem osv og så har du dem. Dine forældre får det kun af vide hvis du siger det til dem, eller hvis din læge mener at du ikke er klar over hvad p-piller betyder.
Husk at p-piller KUN beskytter mod graviditet, og ikke mod kønssygdomme og HIV.
Venlig hilsen
Anette