Jeg er rigtig angst - fortrydelsespiller.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære cyberhus.
Skrev herind for lidt tid siden mht. da jeg lige havde taget en fortrydelsespille, fordi kondomet på en eller anden måde gled af da vi skiftede position, og han kom altså ved et uheld inde i mig - han var rigtig sød og tilbød at købe en fortrydelsespille. Den tog jeg cirka 2 timer efter vi havde haft sex, og vi havde sex dagen efter min menstruation stoppede, så jeg nåede ikke at have ægløsning. Cirka en uge efter pletblødte jeg i omkring 3 dage, jeg tror i hvert fald det var pletblødning, men jeg blødte ligeså meget som når jeg normalt har mens. (kan det have været det)
Jeg er super bange nu, for nu er det altså næsten en måned jeg tog pillen. Hvis det skulle være helt regelsmæssigt, burde jeg få min mens seneste i morgen d. 17. november, men min menstruation plejer bare altid at komme cirka 4-8 dage før den faktisk skal. Jeg har læst meget op på det og nogle siger at pletblødning er et godt tegn på at det har virket og andre siger at de sprang en hel måned over deres menstruation efter pillen. Jeg er virkelig, virkelig angst og ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Viser ingen tegn på graviditet lige umiddelbart og min mens er jo heller ikke forsinket endnu, men jeg tænker på det konstant og det tror jeg også påvirker det lidt.
Kan I på nogen måde berolige mig og fortælle mig hvor stor chancen for graviditet er? Jeg ved jo godt at pillen ikke er 100%, men jeg tænkte bare den burde virke eftersom det var så kort tid efter sex og jeg ikke havde ægløsning. Jeg er så bange, please hjælp. Jeg tør næsten ikke købe en graviditetstest af angst for at den skulle være positiv...

Svar:
Hej med dig
Jeg kan forstå, at du er rigtig bange for at være gravid. Du havde sex for ca 5 uger siden, kondomet gled af, og du tog en fortrydelsespille et par timer efter. Din menstruation er nu forsinket i forhold til hvornår den plejer at komme.
Det kan være en forfærdelig angst at bære rundt på. En fortrydelsespille kan give blødningsforstyrrelser efterfølgende, man plejer at sige 1,5 måned frem, og derefter plejer menstruationen at normalisere sig. Når man går rundt og er så angst som du er, så kan man ikke rigtig foretage sig andet. RIsikoen for at du er gravid er lille, men man anbefaler, at en fortrydelsespille bliver fulgt op med en graviditetstest, hvis den efterfølgende menstruation er forsinket. Jeg synes, at du skal bestille tid hos din læge til en snak hvis du fortsat er angst, hvis din menstruation stadigvæk ikke er kommet og til en snak om beskyttelse udover kondom.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Marie