Har min klitoris taget skade
brevkassespørgsmål af
Pige20år
20 år
Hej,
jeg har nu onaneret i omkring 1,5 år. I starten brugte jeg meget meget lang tid på at komme, og det eneste jeg gjorde var at gnide mig op af nogle puder. Fandt så mere og mere ud af mig selv og blev dermed bedre (brugte så hånden). Efter cirka et år var jeg træt af ikke at kunne komme noget hurtigere, så jeg fandt på at bruge min elektriske tandbørste, selvfølgligt med noget plastik uden om. Jeg fik nogle vildt herlige orgasmer, men blev nok også en smule afhængig af at kunne komme så hurtigt. Nu er jeg meget bange for, at jeg har "ødelagt" min klitoris, sådan at jeg ikke kan komme naturligt. Vil man miste føelsen resten af sit liv, eller hvis man nu stoppe med at bruge den, vil man så stille og roligt komme tilbage til normal?? Det ikke fordi jeg bruge den hver dag, men sådan 3 gange om ugen.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er dejligt at høre, at du udforsker din krop og seksualitet og får nogle dejlige orgasmer. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din krop og søger vejledning, når du undres.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at din klitoris bestemt ikke "ødelagt". Der kan dog ske det, at man bliver mindre sensitiv ved brug af vibrerende "hjælpemidler" og dermed kan få lidt sværere ved at få orgasme på "naturlig" vis. Nogle oplever ligeledes, at der skal kraftigere og kraftigere vibrationer til at nå klimaks, hvilket også er et udtryk for mindre sensitivitet. Din klitoris har ikke taget skade, så det skal du ikke være bekymret for. Som du selv skriver, vil man gradvist generobre sensitiviteten i de ydre kønsorganer og klitoris, hvis man holder en pause med vibrerende legetøj. Man bliver fysisk og mentalt tilvænnet og lidt hærdet af fx en el-tandbørstes heftige vibrationer.
Det er en kliché, men dog sandt at onani og samleje er meget mere end selve orgasmen. Man kan godt komme ind i en periode, hvor man blot jagter den hurtige nydelse og glemmer at nyde alle de dejlige fornemmelser og følelser, man får i kroppen ved berøring. Man kan med fordel droppe orgasmejagten og blive mere opmærksom på, hvad der sker i kroppen og udforske sin seksualitet på anden vis. På den måde vil man ofte lære sig selv bedre at kende og måske opleve  andre typer orgasme end den klitoris-orgasme vibratoren giver én.
Det er ikke sådan, at du skal lægge vibratoren væk for altid, men måske bruge den i lidt mindre omfang i en periode. Det er meget fornuftigt, at du har fokus på hygiejnen ved at pakke tandbørsten ind. Du kan nok med fordel investere i en god vibrator, der er lavet til formålet. En god kvalitets-vibrator er lavet til formålet og vibrationerne er dermed bedre tilpasset anvendelse på kønsdele og er nemmere at rengøre og dermed sikre de hygiejniske hensyn.
Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke til fortsat at udforske din seksualitet og have et dejligt sexliv - både med og uden vibrator.
De kærligste hilsner
Linda