vist for ung
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej brevkasse. Jeg er en pige og 12 år. Den anden dag skulle jeg skifte tøj på mit værelse. Jeg skulle samtidig følge med min ynglingserie på tv. Det var spændene så jeg kom til at sidde på sengen uden bukser på og kikke tv. Jeg havde hånden ned i skrittet. Jeg pillede. Det har jeg aldrig gjordt før. Det var dejligt. Det blev mere og mere dejligt. Til sidst rullede jeg rundt på sengen mens jeg stak nogle fingre op i hullet og også en finger op i numsen. Klamt! Jeg ved ikke hvorfor jeg gjore det. Så fik jeg det vildt dejligt men så blev jeg træt. Jeg forstår det ikke helt, for jeg er jo kun en lille pige. Faktisk tager jeg af og til mine Barbi-dukker frem og skifter tøj på dem. Jeg har ikke fået menstruation. Jeg har ingen bryster og heller ikke hår forneden. Det jeg kom til og gøre er da vist kun nået store piger og damer gør. Hvad kan jeg gøre for ikke og gøre det igen? Knus fra Ditte

Svar:
Hej Ditte
Tak for dit spørgsmål.
Sådan som jeg forstår dig, lyder det som om der er flere ting i spil.
Du synes det er dejligt at røre ved dig selv, men synes ikke det er noget du kan gøre på din alder.
Du føler måske ikke at det er okay røre ved dig selv, når du ikke ældre og derfor har du ikke lyst til at gøre det igen.
Først har jeg lyst til at sige at det er helt normalt at mærke og undersøge sin krop i din alder. Det er netop omkring din alder at det begynder at blive spændende at finde ud af hvordan ens egen krop fungerer og ser ud.
Onani
Når man rører ved sig selv og får nogle dejlige følelser i kroppen kaldes det onani. Onani er en god måde at udforske og lærer sin krop bedre at kende på. Derfor er det helt okay at du undersøger dig selv og kun en god ting at du gør det. Hvis du gerne vil vide noget mere om onani kan du læse artiklen ”onani for piger” herinde på Cyberhus.
Ikke igen
Du vil gerne vide hvad du kan gøre for ikke at gøre det igen.
Det kan være du synes det virker skræmmende og meget nyt at du pludselig får lyst til at røre ved dig selv. Det er helt normalt at det kan føles sådan. Det er måske ikke noget du har snakket med dine veninder om før og derfor kan du pludselig føle dig anderledes og forkert.
Det er svært at sige noget bestemt du kan gøre for ikke at gøre det igen, for når man har din alder, vil disse følelser opstå igen og igen, fordi du netop er kommet i den alder, hvor du skal til at lære din krop at kende.
Det er bedre at du accepterer de følelser du har omkring din seksualitet end at gemme dem væk.
Hvis jeg skulle foreslå dig noget, ville det være at snakke med dine veninder, eller nogen du kender godt om de følelser du har. Du vil helt sikkert opleve at der også er andre der har det sådan.
De bedste hilsner Sine