Gynækolog tjek
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en pige på 16 år, og vil gerne lige have styr på noget ang. gynækolog tjek og kønssygdom. Jeg har været sammen med 4 drenge i alt. Den første dreng jeg var sammen med var en kæreste, og vi brugte altid kondom. Der var bare en enkel gang hvor kondomet det sprang. Jeg har også for nylig været sammen med en svensker nede i Sunny beach i en brandert.. Og vi brugte ikke kondom. Så har jeg også været sammen med to drenge efterfølgende hvor vi heller ikke har brugt det. Og jeg ved godt, at man skal huske kondom osv. osv. det er dumt af mig! Men nu er jeg i tvivl om jeg måske render rundt med en kønssygdom ? Der har slet ikke været nogle symptomer på det, men alligevel... Og jeg vil faktisk gerne have det tjekket, og jeg har også sagt til min mor at jeg gerne vil have det tjekket, men hun siger det ikke er nødvendigt( Hun tror kun at jeg har været sammen med 2, hvor vi altid har brugt kondom) Og jeg kan bare ikke fortælle hende det med de andre, for så tænker hun bare dårlige ting om mig osv. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan man kontakter sådan en gynækolog ? Har søgt og søgt, men finder aldrig ud af noget. Og kan man også blive tjekket for det i weekenderne ? For jeg tager på efterskole i morgen, og er derfor kun hjemme i weekenderne. Håber virkelig jeg kan få et svar!! På forhånd tak Vh. pigen der skal tænke sig lidt mere om!

Svar:
Hej pige der skal tænke sig lidt mere omJ
Hvor er det godt du skriver herind til cyberhus, så jeg kan få lov at svare på dit spørgsmål.
Du har den helt rigtige fornemmelse med at du burde blive tjekket for kønssygdomme, når du har haft sex med bare én fyr du ikke kender så godt, uden at bruge kondom. Man skal altid være på den sikre side. Hvis man har klamydia for eksempel, er det faktisk ofte at man ikke mærker nogen symptomer, og man kan gå rundt længe med sygdommen, hvis der ikke bliver gjort noget ved den. På den måde kan mange nå at blive smittet, det ville ingen have lyst til at gøre mod nogen, hvis man vidste at sygdommen var der. Klamydia og andre kønsygdomme kan og så føre til sterilitet, altså at man ikke kan blive gravid, hvis sygdommen får lov at være der i meget lang tid. Heldigvis er en kønssygdom som klamydia nem at behandle. Du får en eller to piller som du skal sluge, og efter 14 dage er infektionen ude af kroppen. Hvis du vel og mærket har en klamydiainfektion eller noget andet, det er jo slet ikke sikkert, men du får ro i kroppen og i hovedet når du er blevet sikker. Når du skal have et almindeligt gynækologisk tjek så foregår det ved din egen læge, og du skal bare ringe og bestille tid. Lægen tager en prøve med en vatpind fra din skede og har svar til dig efter x antal dage.
Jeg kan godt forstå det kan være rigtg svært at tale med din mor om alt det her. Det er ikke alt man synes ens mor skal vide, selv om jeg er sikker på at din mor ikke ville tænke dårlige tanker om dig på grund af det. Du skal huske på at din mor også har været ung og sikkert også har lavet ups´ere og fejltagelser. Jeg kan ikke vide hvordan du og din mors forhold er, men det kunne være at jeres forhold blev lidt anderledes, men også stærkere, hvis du snakkede med hende om det. Hun kunne hjælpe dig med at få bestilt tid ved lægen og også tage med dig hvis du nu er lidt nervøs.
Nu skriver du så at du er på efterskole og kun er hjemme i weekenderne, og lægen har jo ikke åbent der. Jeg tænker også at det ville være rart for dig at din mor kunne hjælpe dig med at finde en læge ved din efterskole som kunne tage dig ind til en undersøgelse. Hvis ikke du kan få det sagt, synes jeg du skal prøve at forklare en af lærerne på din efterskole om dit problem. Han eller hun ville sikkert gerne hjælpe dig med at finde et ordentligt sted, bestille tid eller give dig en fridag så du kan få det tjekket.
Jeg behøver ikke at komme med nogen kommentar om at du har ret i, at du skal huske at bruge kondom, når du ikke ved om din partner har en sygdom. Det lyder som om at du godt selv er klar over det, og virkelig prøver at huske det fremoverJ
Håber jeg har kunne give dig nogle svar du kunne bruge til noget.
Kærlig hilsen
Helene