gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
okay, jeg ved det sikkert ikke er et stort spørgsmål, som de andre skriver om hvor dårligt de har det osv. Men det her betyder meget for mig at få svar på. Det er fordi jeg har en kæreste på samme alder som mig, vi har ikke haft samleje endnu. Men altså han rørte på et tidspunkt hans tissemand, og så gav han så mig finger kooort efter, kan man blive gravid af dette?. Det ville betyde meget for mig at få et hurtigt svar på spørgsmålet:).

Svar:
Hej med dig..
Dit spørgsmål er lige så vigtigt som alle mulige andres..:) Så det er super godt at du spørger om hjælp, når der er noget du er usikker på..og det er et godt spørgsmål du stiller.
Det er sædcellerne i din kærestes sæd der kan gøre dig gravid. Det vil sige en af hans sædceller skal finde vej til dit æg på et bestemt tidspunkt i din cyklus, nemlig når du har ægløsning. I midten af din cyklus og du kan læse mere om din cyklus her)
En sædcelle kan overleve ca. 1-3 timer efter de kommer ud af din kæreste, men det afhænger meget af temperatur og fugtighed. Efter kort tid er chancerne for at din kæreste har fået nogle sædceller på sin finger og at de har kunnet klare turen op til dit æg, er meget meget lille..
Så jeg synes ikke du skal være bange, men det er godt at du er opmærksom på det og hvis du har svært ved at slippe tankern, så synes jeg du skal købe en graviditetstest og få det afgjort. På den måde kan du i hvert slappe helt af. Du kan få taget den gratis hos lægen eller købe dem for ca. 80 kr. på apoteket..
En god sommer til dig..
Venlig hilsen
Mette M