Er jeg for stram?
brevkassespørgsmål af
Yas
17 år
Hej herinde!
Jeg mødte en rigtig, rigitg sød fyr på Skanderborg Festival, og vi er nok også lidt kærester nu. Når vi er sammen, hygger vi os rigtig meget, og jeg elsker at tilbringe tid med ham. Men.. Når han så giver mig finger, føles det som om at han stikker hele hånden op i mig, selvom det kun er en eller to fingre? Er jeg bare meget stram, eller er det helt normalt? Er lidt bange for, at når vi skal have sex på et tidspunkt, at det så ville gøre så mega ondt, eller at der ikke er plads til ham..

Svar:
Hej med dig.
Dejligt at du har mødt en sød fyr, og at I nok er blevet kærester. Tillykke med det! :)
Det kan være helt normalt, at det føles som om, at han har hele hånden oppe, selvom det ikke er tilfældet. Det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at du er for stram. Men jeg godt kan forstå, at det gør dig bange for, om det vil gøre ondt, når I skal have sex. Jeg vil lige give nogen råd til, hvordan det gør mindst muligt ondt, så I forhåbentlig får en god oplevelse med det, når I skal have sex første gang.
For det første er det vigtigt, at du føler dig helt tryg ved den, du er sammen med. Det virker til at I hygger jer og har det godt sammen generelt, og det er et godt grundlag for at I også kan føle jer trygge, når I er sammen intimt. Samtidig skriver du også, at I har mødt hinanden på Skanderborg festival, og derfor kan jeg regne ud at forholdet må være relativt nyt. Det kan være, at du med tiden, når du har lært ham endnu bedre at kende, vil føle dig mere tryg, og derfor kan slappe mere af, når I er sammen intimt. Det kan være, at du ubevidst spænder i underlivet, som gør at din skede bliver mere stram, når han blot har en eller to fingre inde. Ind i det tænker jeg, at I, når I er klar til at have sex med hinanden, først starter med et langt forspil, så du bliver seksuelt stimuleret, inden han trænger ind. Dette kan I f.eks. gøre ved, at han først bruger én finger, dernæst to, så du stille og roligt udvider dig og bliver våd. I kan evt. også bruge glidecreme. Men som sagt, tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I forsøger at skabe et rum, der er trygt, og hvor I kan eksperimentere lidt med, hvad der er rart og ikke rart på en måde, der er god for jer begge. Hvis I fortsat oplever, at du er meget stram, kan du eventuelt også tage forbi din læge, som vil kunne fortælle om forskellige muligheder for at løsne op. Ofte tænker jeg, at en stram skede skyldes psykiske faktorer som f.eks. nervøsitet - hvilket kan være naturligt, når man ikke har været sammen før - men i enkelte tilfælde, kan det også skyldes fysiske faktorer, og så vil din læge kunne hjælpe dig med det. Sex skal være godt og rart for begge parter - og skal ikke gøre ondt - men det vil samtidig også være helt normalt, hvis det gør lidt ondt i starten.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar - ellers er du meget velkommen til at skrive igen her eller i vores 1-1 chat
Held og lykke med det!
Venlig hilsen Pernille