Er det rigtigt?

brevkassespørgsmål

Er det rigtigt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Hej.

Jeg ved ikke om dette spørgsmål er inde under "Lyst & seksualitet" men jeg håber at i svarer alligevel.

Jeg har hørt at den seksuelle lavalder bliver lavet om til 12 år. Er det rigtigt?

Svar:

Hej.

Det er fint, du spørger, når du er i tvivl om sådan nogle ting.

Den seksuelle lavalder bliver ikke lavet om, og er altså fortsat på 15 år. For lige kort at fortælle lidt om den seksuelle lavalder, så er det en grænse, som er indført for først og fremmest at beskytte børn og unge mod voksnes misbrug. Herudover bliver alderen også betraget som en rettesnor for, hvornår man som ung er klar til at have sex med et andet menneske. Her tænkes både på ens kropslige udvikling, samt hvor moden man er.

Der har været tale om (blandt nogle af de politiske partier) at ændre den kriminelle lavalder til 12 år. Det kan være det, du blander sammen med den seksuelle lavalder.

Kh. Matilde