Rettigheder ifbm. indlæggelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus
Jeg fandt i min søgen jeres side og en del nyttig information, men jeg kunne godt ønske mig mere indsigt i noget konkret i forhold til partsstatus.
Sagen er den, at jeg for 4 uger siden blev indlagt på et psykiatrisk afsnit for spiseforstyrrelser grundet min anoreksi.
Det var mine forældres beslutning, og jeg havde (og har muligvis stadig) ikke noget at skulle have sagt grundet min fysiske tilstand (vægt/BMI m.m.)
Det jeg ønsker svar på er, hvorvidt jeg på et tidspunkt i indlæggelsen kan sige, at jeg ikke ønsker behandlingen.
I tilfælde af, at det er muligt, hvornår er det så det? Jeg formoder, at det afhænger af bl.a. min vægt, men hvor går "skillelinjen"? Hvornår har jeg ret til at sige nej tak til behandlingen, og hvornår har jeg ikke? Er der noget konkret på området omkring dette?
Jeg håber mit spørgsmål er formuleret klart nok.
Mvh.

Svar:
Hej Anonym
Dit spørgsmål er formuleret meget klart og jeg er helt med på hvad problematikken er. Det svar jeg kan give dig er desværre ikke heeelt så enkelt, men her kommer i hvert fald mit bud.
Når du er over 15 år, har du har ret til selv at vælge, om du vil behandles eller ikke. Hvis du er i den situation, at du er bevidstløs og har brug for akut behandling, kan en læge beslutte at behandle dig, uden at spørge. På samme måde kan en læge eller dine forældre vælge ikke at følge din vilje hvis eksempelvis en læge vurderer at dit valg udsætter dig selv eller andre for fare og hvis du ikke er i stand til at forstå konsekvenserne af dit valg.
Derfor kan jeg ganske enkelt ikke give dig et enkelt og præcist svar på hvornår det er du helt og aldeles selv kan bestemme. Så længe du er under 18 år, og der er læger der vurderer at dine valg kan betyde at du udsætter dig selv for fare, kan dine forældre og lægerne godt tvinge dig til behandling.
Hvor den der skillelinje mellem at du selv og andre bestemmer, er udelukkende noget dine forældre og behandlerne på dit behandlingstilbud bestemmer. Derfor tænker jeg også at den bedste løsning for dig er at gå i en åben og ikke mindst ærlig dialog med både dine forældre og behandlerne, om hvad dine tanker er. Det lyder som om du under alle omstændigheder skal følge behandlingen og så tænker jeg at det bedste forløb for dig vil være hvis du er i dialog sådan at du kan få noget indflydelse og medbestemmelse på hvordan behandlingen kan tilrettelægges, så det bliver lettere og mere overskueligt at være en del af for dig.
Mange hilsner
Niels-Christian