Flytte hjemmefra STRESS

brevkassespørgsmål

Flytte hjemmefra STRESS

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 9 år 8 måneder siden

Jeg flytter hjemmefra om små to uger, og jeg har ikke styr på en skid. Jeg skal til Kolding og bo på et skolehjem.

Men der er tusind ting jeg skal nå at gøre. Forsikring, læge, folkeregister, post. Ny værelseskammerat. nye regler, tøjvask, skolegang. ALT!

Og så skal jeg kunne leve selvstændig og alt muligt. Selvom jeg kun har 40 min hjem, og kan tage hjem i weekenderne, vil jeg stadig gerne gære voksen og fri. Men det kan jeg bare ikke finde ud af at være. Når jeg læser deres brochure igennem om skolehjemmet, hjælper den mig ikke, den giver mig bare stress. Jeg vil rigtig gerne have at alt bare klappe den første dag, og jeg ingen fejl laver. Selvfølgelig kan jeg ikke undgå det, men min største frygt er at virke dum eller ikke egnet til uddannelsen. Jeg skal i forvejen kun være i Kolding i 1 år, før jeg planlægger at skulle videre til noget andet. Og her i foråret fik jeg afslag fra to steder på et studie. Når jeg endelig så er optaget, så vil jeg ikke smides af holdet. Jeg vil ikke være udenfor. Der hele er skræmmende.

Om to uger starter resten af mt liv. Hvad fuck skal jeg gøre?!

Svar:

Kære du,

Jeg kan godt forstå, at det hele føles enormt skræmmende lige nu. Det er rigtig mange forandringer du står overfor, store forandringer. Og det er en helt anden verden pludselig at skulle være ansvarlig for alt selv. Der er en tryghed i at vide, at derhjemme er der nogen andre der har ansvaret, så man ikke behøver at spekulere så meget over voksen-ting. Og jeg kan love dig for, at du absolut ikke er den eneste, der har det på den måde! Faktisk vil jeg tro, at det er de færreste der flytter hjemmefra, som er helt afslappede med det. Det er selvfølgelig ikke noget, som fjerner det skræmmende - Men du skal vide, at du ikke er alene!

Der er rigtig mange praktiske ting at have styr på, når man skal flytte hjemmefra og for sig selv. Du nævner selv en masse ting, som du mangler at få ordnet. Jeg tror, at det ville give dig meget mere ro, hvis du kunne få de ting ud af verden. Mit forslag til dig ville være, at du fandt et tidspunkt, hvor du ikke har andet du skal, og laver en liste. Tag først at skrive alle de ting ned, som du mangler at få styr på. Så har du på skrift, hvilke ting det drejer sig om. Derefter kan du lave en ny liste, hvor du skriver alle disse ting i rækkefølge. De ting der er vigtigst, kan du skrive øverst, eller de ting der er vigtige at få ordnet først. Derefter kunne du sige til dig selv, at du skal ordne mindst 2 ting om dagen fra listen, afhængig af hvor mange punkter du har. Er det noget du kan forestille dig at gøre? Nogen gange kan det hele virke mere overskueligt, når man får det skrevet ned.

Måske kunne du også spørge din familie om hjælp, hvis der er nogen af tingene, du har lidt svært ved at finde ud af eller finde rundt i. Måske har du nogle venner, der er flyttet hjemmefra, som du kunne tale med om det hele? Det kan af og til være rart at tale med nogen, som har prøvet det selv. For det er rigtigt, at der er mange nye ting at holde styr på, når man flytter hjemmefra.

Du skriver, at du ikke føler du kan finde ud af at være voksen og fri. Det er også en helt ny verden - Men for de fleste føles det fantastisk, når man er ude over alle startvanskelighederne. Det kan være svært at fokusere på lyspunkterne, men alle de udfordringer man møder i sådan en situation, er ofte med til at gøre, at man ligesom vokser lidt indeni. Du vil formentlig finde ud af, at du kan meget mere, end du tror lige nu. Det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget i den situation du står i nu, men måske kan det være en lille trøst til når det svære er overstået.

Du fortæller også, at du bekymrer dig om, hvordan det vil gå på den nye skole. Jeg kan godt forstå, at det kan virke svært og skræmmende. Og det lyder til, at du rigtig gerne vil gøre det helt perfekt. Der er mange, som vi snakker med på Cyberhus, der har det på samme måde. Når man kommer et nyt sted, vil man gerne gøre et godt indtryk og virke helt perfekt. Måske er det tanker, du kan kende? Men du skriver det også selv så flot: At du selvfølgelig ikke kan undgå det. Det er rigtig irriterende, at man kommer til at lave fejl, men jeg er sikker på, at du ikke er den eneste, der kommer til at lave dem. Alle mennesker laver fejl, kommer til at sige noget forkert, eller noget man selv synes lyder lidt dumt. Men som regel er det faktisk mest os selv, der lægger mærke til de fejl.

Hvis det er noget, der fylder rigtig meget for dig, kunne du måske prøve at se, om der er en studievejleder på din nye skole? Jeg har været inde at kigge på deres hjemmeside, og det ser ud til, at der er et vejledningscenter, hvor man kan få mere hjælp. Det kan være lidt skræmmende at skulle tage den snak, men det er helt sikkert ikke første gang, at de taler med en kommende elev, der er nervøs ved det hele. De kender skolen, så måske kan de give dig nogle råd til at blive lidt mindre nervøs. Jeg tænker især, at det ville være godt at tale med dem om din frygt for at virke uegnet og blive smidt af holdet. Det må være en rigtig ubehagelig frygt at gå med, som fylder rigtig meget. Jeg forestiller mig, at der skal rigtig meget til, før de smider en elev ud, og sådan som du formulerer dig her i dit brev, synes jeg absolut ikke du lyder dum. Men et par konkrete råd fra studievejledningen, ville måske kunne dæmpe den frygt en lille smule.

Du nævner også, at du er bange for at blive udenfor. Det er svært, når man står og skal starte et nyt sted, og ikke ved om man kommer til at falde i snak med nogen. Men måske kunne du bruge alle disse tanker du går med til at skabe kontakt? Måske kunne du prøve at spørge dem, om de også lige er flyttet hjemmefra. Hvis de siger ja, kunne I måske snakke om hvor vildt det er at være flyttet hjemmefra. Hvis de siger nej, kunne I i stedet tale om hvor fedt det egentlig er, når man bor hjemme. På den måde får du talt lidt om det, som du går og har det lidt skidt med, og så får du brugt det som en måde at få gang i snakken på. I kunne også tale om alt det nye med skolen og sådan. Det er en oplevelse, som I deler sammen, så det kan være en god måde at få gang i snakken på.

Jeg håber, at det hele løser sig for dig. Jeg kan godt forstå, hvis det hele virker meget stort, skræmmende og uoverskueligt lige nu. Men hold fast i dette: Du er helt normal og du er ikke den eneste der har det sådan!

Kærlig hilsen Janne