Mens farve...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, 13 årig pige her ? jeg har nu haft min mens i 6 måneder og er i gang med min 7. Da jeg første gang fik den var den brun, jeg undrede mig lidt over det og søgte så om det på nettet. Det ser ud til at være helt almindeligt den først gang, men sagen er at min mens stadig er brun... jeg ved ikke om det er normalt for 7. Måned, og jeg ved ikke hvad det betyder eller hvad jeg kan gøre ved det... kan i hjælpe mig?

Svar:
Hej med dig,
Det er helt normalt, at menstruationen kan være brun. Også selvom det ikke er første gang. Menstruationsblod kan skifte imellem at være rødt, brunt og nogen gange næsten sort, både inden for den enkelte cyklus, men også fra menstruation til menstruation.
Farven på blodet har ikke i den forstand nogen betydning, og afhænger sådan set bare af, hvor friskt blodet er. Jo friskere det er, des mere rødt. Og hvor friskt det er når det kommer ud, afhænger af hvor længe det har været om at bevæge sig fra livmoderen til skedeåbningen. Derfor er der mange, der oplever, at i starten og i slutningen af hver menstruation er blodet mere brunt, mens det i midten er mere rødt. Så længe det ikke lugter mærkeligt eller forkert og så længe menstruationen kommer som den skal, burde det ikke have nogen betydning.
Der er ikke noget du kan eller skal gøre ved det. Nogle bløder kun rødt, nogle bløder kun brunt, og nogle bløder begge dele. Det hele er lige normalt og lige naturligt. Menstruationens udseende og mængde kan godt ændre sig over tid og med alderen, men så længe den er nogenlunde regelmæssig (husk der kan gå op til et par år før den bliver det), og så længe man ikke går og pletbløder uden man ved hvorfor burde der ikke være grund til bekymring.
Hvis du alligevel er bekymret eller du ikke helt føler, at jeg har svaret på dit spørgsmål kan det være en god idé at spørge din mor. Eller din læge. Ellers er du også altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Siv