mad ?

brevkassespørgsmål

mad ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej.

Jeg har problemer med mad..

Jeg har hele tiden trang til at have mad i muden, og jeg elsker virkelig søde ting.

Jeg er ikke overvægtig, da mit BMI er 22,06.. Hvad kan jeg gører for at bekæmpe min lyst til mad?

Jeg vil gerne have en sundere livstil, og jeg er ofte trært, måske har det noget med min kost at gøre

Svar:

Kære pige på 12.

Tak for din henvendelse.

Din trang til hele tiden at have noget i munden kan hænge sammen med flere ting.

F.eks. hvis du er inde i en periode med store følelsesmæssige problemer - eller noget der stresser dig følelsesmæssigt.

F.eks. hvis - du går rundt og er ked af det - uden at ville mærke det - eller du f.eks. er usikker på om en dreng i klassen kan lide dig, lige så godt som du kan lide ham!!?

Det kan også handle om at du faktisk har brug for at spise mere og andet end det du gør, idet kroppen selv kan "kalde på noget mad", hvis man faktisk går og småsulter eller ikke spiser efter det naturlige instinkt vi alle er udstyrret med!

Endelig kan det handle om at dit blodsukker ofte er i bund og du derfor ofte får lyst til noget der virker hurtigt - det kunne din "søde tand" tyde på.

Sørg for at spise en god portion grød, mysli, grovbrød m. protein + nødder/kerner til om morgenen, så du har noget at "køre på" lang tid.

Til frokost sørg igen for at spise dig mæt med grovbrød + masser af grønt + æg/fisk/avocado.

Jeg vil foreslå dig at snakke med dine forældre/værge om det. Så I måske sammen kan finde nogle gode spisevaner.

De bedste hilsner

Else Marie