Tabe sig inden konfirmation
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej:)
jeg skal konfirmeres til maj og jeg vil gerne tabe mig inden. Jeg er 163 høj og vejer 70 kg så jeg vil gerne tabe mig ti kilo. Kan jeg gøre det inden maj og i så fald hvad skal jeg så gøre? Jeg danser to gange om ugen og hver gang varer en time. Jeg styrketræner også 2x30 min om ugen med forskellige øvelser hvor jeg bruger min egen vægt. Jeg kan gidt komme til at spise lidt slik og søde sager i hverdagen og det ved jeg godt at jeg nok skal stoppe med. Er der andet jeg kan gøre så jeg kan tabe mig inden min konfirmation?

Svar:
Hej Anonym
Jeg tænker at det godt kan lade sig gøre at tabe dig inden du skal konfirmeres, og med de ting du allerede nu gør tænker jeg at du er godt på vej. Så hold fast i den træning du allerede nu laver, og se om du kan skære lidt ned på slik og søde sager.
Ud over det tænker jeg at der er nogle forskellige muligheder.
1. Du kunne se om du kunne presse lidt mere træning ind hver uge. Eksempelvis 1-2 løbeture eller cykelture på ½-1 time. Hvis du kan lide at svømme er det også en rigtig god motionsform hvor du brænder mange kalorier og samtidig får rørt alle de store muskelgrupper.
2. Hvis du har svært ved at finde tid til mere træning kan du i stedet lægge fysisk aktivitet ind i din hverdag. Det kunne være at gå eller cykle til og fra skole. Hvis der er trapper på din skole eller der hvor du bor så tag nogle ekstra ture og og ned af trapperne hver gang du går forbi dem.
3. Sørg for at du spiser sundt og varieret. Masser af grøntsager og frugt. Hvis du spiser kød, så prøv at gå efter kød med et lavt fedtindhold. Det kunne eksempelvis være kylling. Hvis du spiser pasta, ris og brød er det også et godt sted at skære lidt ned. Både pasta, ris og særligt lyst brød indeholder rigtig mange kulhydrater der bliver omdannet til fedt i kroppen.
Du kan se mere om sundhedsstyrelsens kostråd her
Så fortsæt de gode ting du allerede har gang i, så tror jeg sagtens det kan lykkes for dig.
Mange hilsner
Niels-Christian