blokering af facebook midlertidigt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg ville høre om det er muligt at man kan "blokere" facebook i mens man f.eks. laver lektier, da det ofte er et problem at holde sig væk fra siden når man laver lektier. Jeg har hørt at der findes et program, som man kan installere hvor man sætter lås på nogle hjemmesider midlertidigt. Knus pigen som er træt af at blive forstyrret af facebook midt i lektierne :)

Svar:
Hej Pige, 15 år,
Det er et meget normalt problem du beskriver, og mange har sikkert svært ved at bevare koncentrationen når der er mere spændende ting end lektierne i nærheden. Det er meget fristende at kigge på de seneste opdateringer eller se hvem der er online, så man ikke føler man går glip af noget. Men lektierne skal jo også passes, og hvad kan man så gøre?
Du foreslår selv at bruge et program til at blokere Facebook mens du laver lektier. Problemet med denne løsning er nok, at du jo selv kan gå den anden vej, nemlig ved at lukke for blokeringsprogrammet. Det kan være en fin ide at lægge sig hindringer i vejen for adgangen til det, der forstyrrer dig. Men hvis trangen er for stor, kan man jo altid overkomme forhindringerne.
En anden metode til at holde koncentrationen på lektierne kunne være, at du tog et æggeur eller satte et ur på din telefon, som du så lagde ved siden af dig under lektielæsningen. Så kunne du fx sætte tiden på 25 minutter, og når uret ringer må du surfe i fem minutter. Det gør det måske lettere at administrere, når man ved der kommer en "lovlig" pause når uret ringer.
Hvis du gerne vil tjekke opdateringerne på Facebook, uden at blive fanget i en chat med alt for mange, er der også en løsning på det. Du kan under "valgmuligheder" i det lille chatvindue vælge at være offline, hvilket gør at du kan se statusopdateringer og surfe, uden at folk kan se dig at du er online.
Vi hører tit at unge er meget online på Facebook, både via nettet og mobilen. Vi tror, det nogle gange kan blive for meget, og at det kan være helt sundt at logge af en time eller to. Mon ikke det ville gøre det lettere at få klaret lektierne, og så har man jo også mere tid til vennerne bagefter, endda med god samvittighed?
Vi håber du kan bruge svaret, og god arbejdslyst med lektierne!
Mvh. Christian og Jonas