Jeg cutter

brevkassespørgsmål

Jeg cutter

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

Hej

Jeg cutter og, jeg ved godt det ikke er skide smart, men jeg har nogenlunde kontrol over det, og går i samtale terapi hos en psykolog. Så jeg skriver ikke om hjælp til at stoppe...

Men jeg er lidt nysgerrig, selvom mit spørgsmål måske virker fjollet. Men når jeg har cuttet, har jeg af og til opdaget at man kan se noget hvidt nede i huden. Hvad er det? I starten blev jeg bekymret og bange for om jeg havde skåret for dybt. Men jeg har hørt at det skulle være helt "normalt" for folk der cutter.

På forhånd tak for svaret

Svar:

Hej med dig.

Der er ingen spørgsmål der er fjollede, og jeg synes det er godt at du spørger.

Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg synes det er rigtig sejt af dig, at du har indset at du har et problem og går til psykolog omkring det. Jeg håber at du snart har det så godt, så du ikke længere føler det er nødvendigt at cutte.

Hvad angår det hvide du ser under huden, er det svært for mig med sikkerhed at sige hvad det er, specielt når jeg ikke ved hvor du "cutter" dig og hvor dybt du skærer.
Det kan dog lyde som om, at det du ser er det fedt som vi alle har i underhuden. Fedtet er hvidt/gulligt og lidt blødt.
Det kan også være sener, som er mere kridhvide. Nærmest skinnende hvide.
Hvis det er sener, har du skåret ret dybt og skal passe på.  Alle sener hænger sammen med en muskel, og sammen sørger muskel og sene for at man kan lave en bestemt bevægelse af et led. Skærer man for eksempel nogle af håndledssenerne over skal der som regel en operation til for at sikre at man igen kan få fuld bevægelse i hånden tilbage. (og nogle gange kan det desværre ikke fikset helt)
Skærer du dybt er der også større risiko for infektion og store ar.

Jeg håber at du er blevet lidt mere afklaret omkring hvad det er du ser når du skærer og så håber jeg selvfølgelig også at du fortsætter kampen for at få det bedre, så du på et tidspunkt helt kan undgå at cutte.
Det kan være en rigtig svær og sej kamp, men jeg er sikker på at det vil lykkes for dig hvis du holder fast og bliver ved med at kæmpe.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål