Såret
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære brevkassen!
Jeg har en kæreste og vi har været sammen i lidt over 5 måneder. Vi har et langdistance forhold, hvilket er hårdt til tider. Jeg bor i nærheden af København og han bor i Vestjylland. Så det er 3,5 time i transport. Dog har vi et fantastisk fohold. Vi elsker hinanden, og har det super godt sammen. Jeg føler mig tryg hos ham. Vi ser ca hinandens hver, hver anden weekend, og vi har lige været 23 dage sammen i streg her i sommerferien☺️
Dog er der et problem. Jeg stoler ikke rigtig på ham. Jeg ville ønske jeg gjorde, men det gør jeg desværre ikke. Da vi havde været sammen en måned, får jeg at vide dagen efter, at han har kysset en anden pige. Han fortalte mig det hele, at han var til fest og blev fuld, og så havde de kysset et minuts tid. Det ramte virkelig hårdt, og jeg ved han har fortrudt det rigtig rigtig meget. Han siger det kommer aldrig til at ske igen. Og det er jeg 100% sikker på at det ikke har været sket siden. Tror han har lært af sine fejl.
Sidste månede var jeg til fest hos hos hans ven sammen med 40 jævnaldrende af hans venner. Jeg havde fortalt ham 100 gange at jeg var pisse nervøs for det, da jeg ingen af dem kender, og havde sagt om han ikke nok ville blive ved mig. Han lovede pig det fuldt og fast at han ikke ville gå fra mig. Men alligevel er han væk hele festen. Først er han hjemme ved hans ven i 2 timer hvor jeg står helt alene.. da han så endelig kommer går han igen sammen med hans andre venner hen bag skoven og drikker sig pisse fuld så det ender med at han brækker sig ud over det hele.. Plus jeg havde endda spurgt ham hjemmefra om han skulle være fuld og han sagde nej, det lover jeg.
Grunden til han også gik op i skoven er fordi han er fest ryger. jeg bryder mig ikke om rygning og synes ærligt at det er mega ulækkert. Derfor skjuler han det hver gang han ville ryge.
jeg stolede virkelig på ham men det var dumt. Han havde spurgt mig så mange gange om jeg ikke nok ville med, men jeg forstod ikke hvorfor, for han gik jo bare hele tiden. Jeg ville gerne havde haft, at det var en fest hvor vi også kunne være sammen og kysse og drikke.
Han har sagt undskyld 40.000 gange nu og han siger at han lover at han aldrig vil gøre det igen og hvis det sker, har jeg sagt at jeg ikke vil mere, da jeg så ikke kan stole på ham..
jeg vil bare ikke miste ham, men har bare følt mig svigtet af ham.
Hvordan skal jeg kunne stole på ham nu? Jeg ved ikke engang om vi skal til fest mere, så der kan han så heller ikke bevise noget?
ville så gerne kunne stole på ham. Han siger jeg 100% kan stole på ham, det skal jeg ikke være i tvivl om, for han elsker mig af hele hans hjerte.

Svar:
Hej du
Du skriver, at du har svært ved at stole på din kæreste, og det er bestemt ikke særlig rart at have det sådan. Det kan fylde rigtig meget i tankerne, hvis man er usikker på ham. Det er derimod også noget, som der er rigtig mange, der oplever. Det er nemlig både svært og udfordrende at stole 100% på et andet menneske. Og især, når der sker ting, som gør én ked af det. Så selvom alle gerne vil kunne stole på sin kæreste, så kan det være en hård kamp. Og det er noget, man må øve sig i at håndtere som par.
Når man bliver fuld, så kan man komme til at gøre dumme ting. Der er mange, som vågner op næste dag og fortryder noget, de har gjort. Det lyder som om, det er sådan, din kæreste har det. Det kan være svært at styre sine impulser og lyster, når man er fuld. Det er ikke ensbetydende med, at det er ok at han har kysset med en anden eller at han forlader dig for at ryge med vennerne, men det er desværre noget, som ind imellem sker, når man får for meget alkohol. Og det kan påvirke tilliden imellem jer, ligesom du skriver, at du ikke stoler på ham mere. Det er helt forståeligt, for han har svigtet din tillid, og det tager noget tid at bygge den tillid op igen.
Noget af det allevigtigste i et forhold er, at man kan snakke om tingene. Hvis man holder følelserne for sig selv, så kan de nemt vokse sig større og større og det kan være ubehageligt for begge parter. Det lyder som om, du og din kæreste er åbne overfor hinanden og taler meget om tingene. Det er en rigtig god ting. Mit bedste råd vil være, at I bliver ved med at være ærlige overfor hinanden, for på den måde kan I kæmpe jer igennem det hele sammen. I kan f.eks. sætte tid af til at snakke, en weekend, hvor I er sammen. Når man er i et langdistanceforhold, så vil man allerhelst hygge sig, når man endelig ses - men det kan være rigtig gavnligt at sætte tid af til at få snakket tingene igennem face to face. På den måde undgår man, at det er noget, man aldrig får snakket ordentligt ud om. Sæt evt. god tid af, så I ikke har travlt. Og så vil jeg opfordre dig til at fortælle din kæreste, hvordan du har det med de gange, han har svigtet dig. Måske kan du læse dit brev her op for ham. Og så kan du overveje, om du skal bruge noget tid på at fortælle, hvad der ville være rart for dig, at han gjorde i en situation, som den fest, I var til. For det er rigtig vigtigt, at du fortæller ham, hvad der gør dig ked af det, men det er også rigtig vigtigt at kunne snakke om, hvordan det så kan blive bedre. Kunne det f.eks. være rart, hvis han spurgte dig, om du ville med ud i skoven sammen med vennerne eller at han kom og sagde, før han gik et sted hen? Eller kunne det være fedt, at han kun røg hver anden gang, I er til fest? Det er ikke sikkert, at du kan få din vilje i alle ting, men så kan I prøve lave nogle gode kompromisser. Måske er der nogle af kompromisserne, som ikke fungerer alligevel, men det betyder ikke, at I ikke kan finde ud af at være sammen. Det betyder bare, at I måske skal tage endnu en snak. Det at være i et forhold handler nemlig meget om at prøve at finde løsninger sammen...igen og igen og igen. Nogle gange lykkes det og nogle gange kræver det noget mere bearbejdning. Der er ingen par, som klarer alle udfordringerne perfekt første gang, så bare rolig. Men hvis man vil hinanden, så skal det nok gå.
Jeg håber, det gav dig lidt mod og inspiration ovenpå de trælse oplevelser. Hvis du føler, at du har behov for at snakke med nogen om din tanker og følelser, så kan du evt. gribe fat i en god ven eller veninde, som kan lytte og fortælle sine tanker. Det kan være rart at få nogle andres øjne på sagen. Du er også altid velkommen i vores chat, til at snakke med en rådgiver om det hele eller at sende et brev mere. Og ellers vil jeg bare ønske dig god fornøjelse med hvad end, du beslutter dig for at gøre.
Mai