Som besat a make up!! Mit et og alt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Min hel liv køre i tanke om make up, farv hår, pluk øjebryner. Jeg gå i 10. klasse på en skoler på en psykiatrisk afdeling grunde min OCD og borderline. Jeg kan ik tænker ande end make up, det ska på minst 30 gang om dage, det til bliver sinsyg a. Inge forstå mig overhove, de tro jeg dum i min hovede. Bare så besat a det, hår skal oså farv mange gang om uge, ellers inte gå i min hovede. Min forældr hjælp mig mege, men de ik forstå mig helle. Savne mit liv som det var før jeg blevet syg. Miste mang venne også, jeg ik go nok til dem mer. Føle mig helt alen. Vil gern ha en lyt mig, gi forslage til hvordan jeg stop make up konstan. Det trætt mig og ta min enegi. Orke ik alti stå op, isæ ik vis jeg skændte med noge dag før. Hjælp mig vid du vil. Undsky jeg skriv dårlig og ik mege, men jeg mege ordblind, men prøve så god jeg ka. og gør mig nogelun forståligt. Hilsen Cille

Svar:
Hej Cille.
Tak for dit brev og jeg kan sagtens læse hvad du skriver. Der behøver slet ikke at stå en hel masse, hvis bare du synes det vigtigste lige nu er med - og sådan synes jeg i hvert fald det virker.
Det er klart at der er rigtig mange ting du gerne vil snakke om, sådan som du fortæller du har det. Det virker lidt som om at du har fået nogle diagnoser og at du så føler dig lidt på egen hånd med dem, fordi du synes familien og vennerne har svært ved at forstå hvad det er for noget.
Du skriver at du er tilknyttet en psykiatrisk afdeling, så jeg går ud fra at du ved lidt om hvorfor du har fået diagnoserne og hvad de betyder. Der er i hvert fald ingen tvivl om at du ved HVORDAN DET ER at have dem og at det er meget svært. Det er det jo fordi din dag bliver præget af, at du gør nogle ting mange gange - lægger make up, plukker øjenbryn, farver hår og måske andet, som du slet ikke har lyst til og som du på en måde heller ikke selv bestemmer over. Jeg er glad for at høre, at du har proffesionelle personer omkring dig, som prøver at hjælpe dig. De ved rigtig meget om de her ting og jeg synes det er bedst at du prøver at spørge dem om de har flere ideer til hvordan du kan få det nemmere. De ved mere om det end jeg gør.
Det kan godt virke underligt for andre mennesker at du ikke bare kan være kaptajn på dit eget skib, særligt hvis de ikke helt ved/forstår hvad det er for en sygdom. Det kan være nemmere at forstå hvis nogen har halsbetændelse eller brækker en knogle, for det har næsten alle prøvet og ved hvordan det er - men sådan er det ikke helt med de ting som har ramt dig.
Jeg tror din familie skal have lidt hjælp til bedre at forstå og til at høre mere om at det er en del af din sygdom, at du har forskellige "ritualer" som du udfører, imod din vilje. Jeg vil gerne understrege at det har INTET at gøre med at være dum - ABSOLUT INTET! Det er en sygdom som du kan blive behandlet for og det går jeg ud fra de tager hånd om på den psykiatriske afdeling som følger dig, med blandt andet terapi.
Tænk sig! - engang i gamle dage var der nogle som troede at ordblinde var dumme - men det var kun fordi man ikke vidste nok om det!
Jeg synes du skal vise dit brev og mit svar til dine forældre og/eller andre som er tæt på dig. Dine forældre kan lære om din sygdom ved at kontakte www.bedrepsykiatri.dk og der er også www.sind.dk . Du kan også få opbakning her.
Jeg tror det er vigtigt for både dig, din familie og dem som du ellers er tæt på, at I alle lærer mere om din sygdom - det vil give en bedre forståelse!
Så synes jeg også at du og dine forældre skal bede om på den psykiatriske afdeling, at få en ordentlig snak med lægen om hvilken behandling du skal have. De har måske også flere idèer til hvor din familie kan få mere information.
Du må også meget gerne bruge chatrådgivningen her på siden, hvis du har brug for et godt ord på vejen. Den har åben mandag til torsdag fra 14.00 - 19.00.
De kærligste hilsner
Denise