selvmordstanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hey
jeg er en pige med mang problemer
har selvmordstanker hver dag
høre stemmer hele tiden
skær i mig selv hver dag
har bare lyst til at dø
mit liv har altid været noget lort
jeg har været indlagt 2 gange
men de sender mig hjem igen
efter 2 dage og så siger
de at jeg har alt den hjælp jeg
skal have
som jeg ikke har
jeg føler at der ikke er nogen der vil
hjælpe mig eller bare vil lytte på hvad
jeg har at sige
håber i kan hjælpe mig lidt
kan ikke se nogen
grund til at leve
det her lorte liv ??????
VIL DØ

Svar:
Hej du!
Jeg kan forstå på dig, at dit liv er meget hårdt – faktisk så hårdt, at du bare vil dø! Der findes altid en anden løsning end at dø, også selvom det kan være svært for dig at se lige nu.
Du fortæller, at du har været indlagt to gange, men at de sender dig hjem igen, fordi du allerede har den hjælp, som de mener du har brug for. Det må være meget ubehageligt for dig, at blive sendt hjem, når du ikke får den hjælp, som du føler du har brug for.
Det er vigtigt, at du er helt ærlig omkring hvordan du har det. Kan du måske snakke med din læge om det? Fortæl ham/hende at du hører stemmer hver dag, og at du går med selvmordstanker. Jo mere præcist du fortæller lægen om, hvordan du har det, jo bedre kan han/hun hjælpe dig.
Da jeg ikke kender de præcise detaljer om din indlæggelse, og den hjælp som de siger du får nu, er det svært at give dig et konkret råd. Jeg er dog ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp. Det er ikke meningen at du skal have lyst til at dø og føle at ingen vil lytte til dig.
Jeg har fundet to telefonrådgivninger som du kan prøve at ringe til. Måske kan de hjælpe dig til at finde den rette hjælp.
Livslinien – telefon 70 201 201 er en telefonrådgivning for bl.a. mennesker med selvmordstanker. De har åbent hver dag fra kl. 11.00-23.00. Du kan læse mere om det på livslinien.dk.
Psykiatrifonden – telefon 39 25 25 25. Telefonrådgivningen har åbent mandag-fredag kl. 11.00-23.00 og lørdag-søndag kl. 11.00-19.00. Du kan læse mere om denne rådgivning på www.psykiatrifonden.dk
Hvis du ikke har mod på en telefonrådgivning, er du også altid velkommen til at logge på Cyberhus Chatrådgivning. Her er åbent mandag - torsdag kl. 15 -19. Her kan du anonymt chatte med en rådgiver og sammen kan I måske finde frem til den eller de personer som du skal snakke med for at få hjælp. På Chatrådgivningen kan du altid logge ind og få en snak. Her vil de altid lytte til dig!
Det kan blive bedre. Det skal du vide.
De bedste tanker
Marianne