PTSD
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
hej til jer. gik ud fra at brevkassen omkring voldtægt, ville være passende, men siden man ikke skrive der, håber jeg at jeg kan få et svar her :) men det skal nok helst være en med psykolog udd. som svare på mit spørgsmål. da jeg var 15år blev jeg voldtaget og jeg har udviklet en PTSD af det, men fik først konstateret det for 2år siden, jeg har aldrig rigtig fået direkte behandling mod PTSD'en da jeg ikke har kunne finde en psykolog som jeg har fået tillid til. her i januar blev jeg udsat for rape drogs og husker ikke andet fra den aften end at jeg forsøgte at begå selvmord (kender ikke grunden til mit selvmordsforsøg) men der var en som fastholdte mig til politiet kom og hentede mig og kørte mig ud på psyk. modtagelse, for jeg kun var til en kort samtale på en times tid. jeg har ikke fået bearbejdet den aften med rape drogs og jeg ved jo ikke om der er sket den aften, så mit spørgsmål er meget enkelt - kan den aften gå ind og forværre PTSD'en eller er det bare en enestående ting som jeg skal forsøge at bearbejde? håber i kan hjælpe mig med et svar. V.H C

Svar:
Kære C
Tak for dit spørgsmål – jeg vil prøve at svare bedst muligt – ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive til voldtægtsbrevkassen når de er tilbage igen næste uge.
Det er nogle forfærdelige ting du har været udsat for – en voldtægt for fem år siden og i januar rape drugs. Jeg synes det er ærgerligt at der ikke rigtigt er blevet taget hånd om følgerne af voldtægten – herunder din PTSD samt at du heller ikke har fået bearbejdet den aften i januar. Det er nogle tunge ting at bære rundt på!
Du spørger om den oplevelse kan gå ind og forværre PTSD'en eller om det bare er en ting ”for sig selv”. Med psyken er det sådan at ting nemt kan gå ind og påvirke hinanden – især fordi disse oplevelser alligevel minder om hinanden – i begge situationen er der nogen der træder gevaldigt over dine grænser og skræmmer dig, og situationen i januar kunne i værste tilfælde have endt som for 5 år siden – eller med et selvmord, som du egentlig ikke ønskede!
Derfor tænker jeg at det er rigtig, rigtig vigtigt at du får bearbejdet både den ubehagelige oplevelse fra i januar, voldtægten og PTSD'en, og meget gerne ved samme behandler, så I sammen kan tale om hvordan de ting påvirker hinanden. Du skriver du har svært ved at finde en psykolog du har tillid til, men jeg håber du vil blive ved med at prøve. Jeg tænker nemlig dit problem med at finde tilliden til dem, godt kan have noget med at gøre, at du har været udsat for voldtægt og voldtægtsforsøg – det er nemlig noget der kan røre ved ens tillid til mennesker.. Men derfor er det vigtigt at du bliver ved med at prøve at finde en psykolog, som ”passer” til dig, så du kan få det bearbejdet, så den her oplevelse ikke går ind og gør det hele sværere for dig..
Jeg synes du skal prøve at snakke med din læge om en psykolog der ved en masse om voldtægt og voldtægtsforsøg – og også prøve at google efter psykologer i dit område, som måske skriver på deres hjemmeside at de har erfaring med det..
Jeg vil gerne også lige give dig to hjemmesider, som måske også kan være en del af din bearbejdning af det hele; http://voldtaegt.dk/ og http://albahus.dk/.
Jeg håber du vil fortsætte med at lede efter noget hjælp, så du kan få det bearbejdet. Smertefulde oplevelser har aldrig godt af at ligge ubearbejdet i kroppen, og du skal ikke kæmpe alene med de ting!
Mange tanker fra Heidi