min bedsteveninde....
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
okay, jeg håber i kan hjælpe mig her.. det fordi mig og min bedsteveninde havde en slags aftale med at vi ikke skulle i kontakt med den hinanden havde noget kørende med, medmindre det blev til mere end bare "noget kørende!" hun fik så noget med en der hedder christian, hvor han så lige pludselig skrev til mig.. og derefter stolede hun ikke på mig og hun bad mig slette ham som ven på facebook.. så får jeg så noget med en ny, som hedder Esben.. en dag da jeg skulle ud til hende, ville han came med mig, og det var jo fint nok... men så da jeg kommer hjem ser jeg de er blevet venner på facebook. først ignorere jeg det, men så skriver hun "Esben er sjov at skrive med :D" også får jeg bare den tanke at hun skal lade ham være!! men så kommer jeg i det store valg mellem en anden dreng og ham esben, og min bedsteveninde som nu er blevet lun på esben fandt jeg ud af da jeg havde valgt.. sagde selvfølgelig jeg skulle vælge ham den anden, fordi han var ældre og mere moden og sådan noget... men så valgte jeg så endelig Mathias hvor mig og ham nu kommer sammen.. også ser jeg bare at PÅ dagen hvor jeg skulle hjem og læse deres samtale som hun sagde jeg skulle.. så bladrede jeg for langt. og der stod jeg tror vi bliver et godt par" og alt sådan noget loert... jeg så deres samtale en gang, så kom jeg til at køre for langt op så læser jeg fra hende "altså det er sikkert synd for Sara.. men jeg er ligeglad fordi hun sagde jeg skulle finde en kæreste og nu har jeg måske fundet en...! så kan hun ikke bare komme og sige jeg ikke skal have noget med dig.. hun har også sagt til mig hun ikke har noget at skulle have sagt, men det har hun jo heller ikke... så hvad mere er der at gøre. jeg har egentlig ikke ondt af hende..! s;" det gjode fandme ondt at læse det.. og senere spørger jeg hende om hun har fået noget med Esben.. så siger hun ja. også skulle jeg læse en anden samtale men "kom til" at gå ind på deres samtale og der står der så at hun har spurgt om de skal have noget kørende, og sådan noget. og hun siger de ville være et godt par.. så spørger jeg hende igen og hun siger det er ham der har sagt alt det. s; jeg har bare lyst til at slå hende når jeg ser hende, for vær jeg gang jeg læser i hendes status "jeg elsker dig:-*!" så giver det et stik i hjertet, og bestemt når jeg stadig har følelser for Esben.. også har han også sagt han stadig har følelser for mig. og jeg har bare lyst til at glemme dem begge to, men han er min bedsteven, og hun er min bedsteveninde.. jeg kunne tude mig selv ihjel vær gang jeg ser noget med dem.. ;( hjælp!!

Svar:
Hejsa
Jeg kan godt se at det er da noget værre rod du står i og kan godt forstå at det er svært at acceptere at Esben og din veninde har noget sammen når du nu også er ret vild med ham.
Det kan være svært pga de mange "fristelser" der er imellem piger og fyre, hvor ikke alle i jeres alder er klar til at "binde sig" til et forhold med kun èn bestemt pige eller fyr. Dvs  det er helt normalt at man faktisk godt kan være interessseret i flere forskellige på samme tid men det skaber selvfølgelig en masse problemer på kryds og tværs som du også fortæller om, fordi det betyder jo at man skal både blæse og have mel i munden, som et gammelt ordssprog siger - og det er ikke nemt.
Jeg tror ikke rigtigt det nytter noget at give nogen skylden for, eller at straffe nogen for at det er sådan -  men i stedet for, så jeg synes det bedste du kan gøre er, at tænke over hvordan du bedst muligt kan passe på dig selv, i den situation du er i. Et godt råd synes jeg kan være, ikke at lave aftaler med din veninde om, hvilke fyre i hver især må snakke med - fordi ingen af jer kan jo bestemme over disse fyre eller kan bestemme hvem af jer de evt må være interesseret i.
At forsøge at bestemme det, bliver der nok kun ballade ud af, fordi ingen af os ejer jo hverken hinanden eller andre.
Jeg forstår at du nu kommer sammen med Mathias ! Hvis du er glad for ham (hvis ikke må du jo slå op), så synes jeg du skal nyde at nu kommer I to sammen og dèn glæde der er ved det  - og så ellers lade din veninde og de andre fyre om selv at finde ud af hvad de skal - for som sagt så er det altså ikke let at blæse og have mel i munden samme tid :))
Jeg ønsker dig en rigtig dejlig sommer
Kh Denise