Ingen livsenergi
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
det seneste år er der sket en masse i min familie. Min bror er stukket af med en syg kvinde og han vil ikke have noget med os at gøre. Jeg savner hAm hver dag, og kan ikke holde ud til at stå op. Mine forældre skændes hele tiden  ham og jeg kan ikke være i det længere. jeg kan ikke snakke mere med min kæreste om det, for jeg vil ikke ødelægge vores forhold.
Her på det sidste har jeg bare mistet fuldstændig lysten til at leve.
Jeg vil gerne være glad igen, så har I nogle råd?

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er hårdt at savne din bror og høre dine forældre skændes hver dag! Det er svært at være i! Det påvirker humøret og livslysten.
Det kan være skræmmende at tænke man ikke har lyst til livet, især når man er ung og "burde" have det sjovt og nyde det, men det er faktisk helt normalt at man kan få de tanker. Det gør dem ikke mindre skræmmende eller ubehagelige, men det kan være beroligende at vide at de kan gå over. Jeg synes det er rigtig godt at høre at du har lyst til at få det bedre. Det er et vigtigt første skridt!
Du skriver, at du ikke føler du kan snakke mere om det med din kæreste, fordi du er bange for at det vil ødelægge jeres forhold. Er det fordi han har givet udtryk for at han ikke kan snakke med dig om det, eller er det mon mest en følelse du har, at du ikke vil ubelejlige ham med det? Jeg tror mange har gjort sig samme tanker som dig, at de ikke vil snakke med kæresten fordi man ikke vil gøre ham urolig eller man tænker at det er han måske ligeglad med, men hvis du tænker på hvordan du ville have det hvis han gerne ville snakke med dig om nogle ting, så har de fleste det sådan at de selvfølgelig ville snakke med kæresten om det. Jeg kan sagtens forstå du ikke vil risikere at ødelægge jeres forhold, men måske bare det at han lige ved det og derfor måske kan mærke hvornår du har brug for en arm om skulderen eller et knus, det kan faktisk være en stor hjælp.
Du spørger om jeg ikke har et par gode råd til hvordan du kan blive glad igen. Det kan virke rigtig uoverskueligt at skulle få det bedre når man har det som du har det ligenu, fordi det kan virke helt uoverkommeligt. Men det kan godt blive bedre! Og du har fortjent at få det godt og blive glad igen! Men fordi det kan virke uoverskueligt tænker jeg at det som det første er vigtigt at du får snakket med en om det, så du måske kan få et pusterum og få mere overskud til at få det bedre. Det kan være godt at få vendt de mange tanker og følelser med en så man ikke går rundt med det alene. Det kan tynge en rigtig meget ikke at få snakket om at man har det rigtig svært. Både det, at du savner din bror og det, at dine forældre skændes meget er ting, der kan påvirke ens humør, overskud og livskvalitet rigtig meget og derfor synes jeg det kunne være en rigtig god ide at få snakket med en om det.
Hvis ikke du tænker der er en du har mod på at snakke med, så vil jeg fortælle dig at cyberhus har en 1-1chat, hvor man helt anonymt kan snakke med en voksen om de ting, der fylder meget for en. Chatten finder du her.
Jeg ved godt at det selvfølgelig ikke får dig bror tilbage eller gør, at dine forældre ikke skændes mere, men det gør måske at du får dine tanker vendt. Det kan måske gøre at du får overskud. Det er vigtigt hvis man gerne vil have det godt igen!
Jeg håber du kan bruge mine tanker!
Med venlig hilsen Astrid