Fordi jeg er skyld i det hele:'/
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg vil gerne vide hva man skal gøre når man føler sig skyldig i alt både hjemme i skolen ja alle stæder,altså når jeg skriver skyldig er det i de ting der sker der er dårlig så føler jeg at det er min skyld?,kan du/i hjælpe mig?

Svar:
Hej Anonym
Skyld er en rigtig svær følelse at gå rundt med, og jeg kan godt forstå at du gerne vil have noget hjælp til at finde ud af hvad du skal gøre.
Selvom det kan føles sådan, tror jeg ikke at alt hvad der sker omkring dig er din skyld. Alle de mennesker der er en del af de ting der sker og en del af dit liv har et fælles ansvar for hvordan situationer udvikler sig og ting sker.
Jeg tror den bedste måde man kan komme af med sin skyldfølelse er ved at snakke om de situationer hvor man føler sig skyldig. Hvad er det der sker og hvad er det du føler lige præcis når du føler skyld. At snakke med de mennesker du føler dig skyldig overfor....måske opfatter de situationen på en helt anden måde?
Jeg kan ikke rigtig se ud fra dit spørgsmål hvad det er og hvornår det er du føler dig skyldig, så jeg synes du skal prøve at komme i chatrådgivningen og snakke med en rådgiver derinde. Der kan du prøve at fortælle mere om hvad, hvornår og hvorfor du føler skyld , og sammen kan i måske finde ud af hvorfor du føler skyld og finde nogle redskaber du kan bruge til ikke at føle dig så skyldig.
Chatten har åben 14-19 hver mandag til torsdag....kig ind.
Mange hilsner
Erroll