Flere bedste veninder????
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkasse. Jeg er en pige på 15 år der, ikke har mange venner, men dem jeg har elsker jeg rigtig meget. Min bedste veninde og jeg har kendt hinanden i 10 år ca. og vi har det rigtig godt sammen, men jeg var en dag inde og kigge hendes billeder på facebook, og så et af hendes billeder, der var to sko, hvor der stod L+L = bf. Jeg hedder ikke noget med L til fornavn, og det sårede mig rigtig meget da jeg opdagede at hun har andre bedste venner end mig, for jeg mener at man kun kan have en bf, mig og hende plejer godt nok at kalde os BFF men princippet i bf og BFF er jo det samme? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu, for jeg kan ikke lide tanken om at hun har andre Bf end mig men jeg vil heller ikke ødelægge vores "forhold" for jeg er ret afhængig af hende, og kan ikke undvære hende. Jeg har passet hende når hun har været syg, og støttet hende når hun ikke havde andre. Vi er rigtig meget sammen, mindst 3 gange om ugen. Jeg er måske bare meget jaloux??? Men jeg kan virkelig ikke klare tanken om at hun har bedre venner end mig. Jeg sad og græd minst en time over det... Håber i/du kan hjælpe mig

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, det har været rigtig ubehageligt at finde billedet af skoene på Facebook. Og at det har været hårdt for dig at finde ud af, at din bedste veninde også har andre gode veninder. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt ved at skrive mine tanker om det.
Først vil jeg sige, det er rigtig dejligt at høre, at du har en så god veninde, som du elsker rigtig højt. Det lyder som om, I gennem lang tid har haft et rigtig dejligt forhold, hvor I har kunnet være der for hinanden. Når man har så dejligt et venindeforhold, kan man godt komme til at føle, at man "ejer hinanden". Når jeg skriver sådan, mener jeg, at man kan få en masse rare følelser for en veninde, som gør, at man ikke ønsker at dele hende med nogen.
Jeg tænker, det er vigtigt at huske på, at selvom din veninde har andre gode veninder, kan det stadig godt være, at du er hendes helt særlige BFF. I har kendt hinanden rigtig længe, og derfor kender I sikkert hinanden rigtig godt. Nogen piger har behov for kun at have én rigtig tæt veninde, mens andre piger bedst kan lide at have flere. Måske kan din veninde godt lide, at hun har en BFF (dig), som hun har kendt meget længe, mens hun har en anden BF (hende L), som hun måske har et andet slags forhold til. Jeg tror, det er meget forskelligt, om man har få eller mange gode veninder.
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan klare tanken om, at din veninde også holder meget af en anden pige. Det er nogle svære tanker og følelser, som kan fylde rigtig meget. Jeg tror, det er vigtigt, at du prøver at minde dig selv om de gode ting i jeres forhold. Det lyder som om, I ses rigtig meget, og det viser måske også, at I begge to godt kan lide at bruge jeres tid sammen. Jeg tænker, at du måske ville kunne mærke på din veninde, hvis du ikke længere betød det samme for hende mere. Hvis du ikke oplever, at hun bruger mindre tid med dig, ikke fortæller dig hemmeligheder mere osv., tror jeg, du kan se det som et tegn på, at hun også stadig er rigtig glad for dig, selvom billedet på Facebook viser, at hun også har en anden tæt veninde.
Hvis du har mod på det, synes jeg, du skal prøve at sige til din veninde, hvordan du har det. Hvis du fortæller hende, at du er blevet ked af at finde billedet på Facebook, kan det være, I kan snakke sammen om det. Jeg tænker, det kan være rart for jer begge, at få genopfrisket, hvad I betyder for hinanden. Måske kan I også snakke lidt om, hvad det betyder at være BFF. Det kan være, at din veninde synes, man godt kan have flere bedste veninder, mens du mener det modsatte. I hvert fald tror jeg, det er vigtigt, at I får snakket om, hvad det betyder.
Det kan være utrolig hårdt at opleve jalousi, men følelsen kan samtidig også minde en om noget rart: nemlig hvor meget man holder af en anden person. Jeg håber, du kan få snakket med din gode veninde om det hele, så I kan fortsætte jeres dejlige venskab.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste.
Venligst,
Matilde