Bliver ved
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej fantastiske brevkasse. Er ked af at sige det, men har ikke fået det bedre med alle jeres råd (Sorry) Jeg tror virkelig at der skal meget hårdere metoder til. Men lad mig lige friske det hele op så i ved hvad jeg snakker om. Jeg føler mig enorm fed med de 49kg og 160cm, men min læge sagde til mig at jeg kunne tage 16kg på uden at bekymre mig men jeg er jo stadig fed i min verden. Jeg har det rigtig skidt med mig selv. kniven bruges oftere og har tanker om at dø. Hvorfor er jeg på jorden, føler mig intet værd. Det er nok os derfor jeg bor på børnehjem hvem ved.

Svar:
Hej med dig..
Fedt at du synes brevkassen er god, og at du føler at du får nogle råd. Men du skriver også at du ikke synes du har fået det bedre og at du tror der skal lidt hårdere metoder til.
Faktisk synes jeg det er ret sejt at du skriver det, fordi det viser at du faktisk gerne vil arbejde med at få det bedre. Så må vi se om jeg kan give dig lidt hårdere metoder :)
Nu er jeg lidt usikker på hvilke råd du har fået indtil nu, men det er positivt at du har haft en snak med din læge, fordi igen så viser det at du har modet til at opsøge hjælp og det er bare super..
Når der er ting som er svære og når du føler du har det skidt med dig selv, så findes der kun en vej fremad og det er at få hjælp fra andre og i første omgang fra voksne. Fordi hvis du går og gemmer på det alene, så er det at det bliver uoverskueligt og meget svært. Det tror jeg er en af grundende til at du skærer i dig selv og tænker på selvmord. Det er de løsninger på din smerte som du kan se lige nu, men der er andre, men du skal have hjælp til at finde dem og det er der hele løsningen ligger. Der er nemlig ingen mennesker der kan klare det hele alene.
En anden vigtig ting er også, at være klar over at det kan tage tid.
Det kan være en proces at skulle bede om hjælp og finde den rigtige hjælp og det kan tage tid at få lavet om på nogle ting i ens liv, som hjælper en til at få det bedre. Derfor er det vigtigt for mig, at fortælle dig at det virker som om du gør nogle ting rigtigt, men måske er det på tide at sætte endnu mere kul på indsatsen..:)
Du skriver at du skærer i dig selv og tænker meget på at dø og det er et klart tegn på at der er ting inden i dig som gerne vil ud, men at du ikke har fundet den rigtige vej endnu. Derfor har jeg 3 forslag til hvad jeg synes du skal gøre nu.
1. Har du prøvet chatten herinde? Fordelen ved at bruge chatten herinde i Cyberhus er, at du kan få "snakket" med en voksen og at du på den måde kan få ro til at snakke lidt frem og tilbage med en voksen som har noget erfaring i at snakke om de ting som er svære. Du behøver ikke at kunne forklare det hele eller sætte ord på det hele. Det hjælper den voksne med og efter et stykke tid kan det være i sammen kan finde frem til lidt "hårdere metoder" som bedre kan hjælpe.
Når en voksen får mulighed for at spørge dig om forskellige ting, så lærer den voksne dig bedre at kende og kan derfor bedre råde dig. Det er forskellen på en brevkasse og en chatrådgivning. Derfor tror jeg du skal benytte dig meget af chatten.
2. Din læge er vigtig her og specielt fordi du allerede har haft en kontakt. Men ved din læge hvordan du egentlig har det. Din læge kan bedst hjælpe dig, hvis han ved hvad du tænker og føler.
Hvis du har svært ved at åbne op og være ærlig omkring det, sådan når du sidder face to face med ham/hende, så prøv at få noget af det ned på papir, ligesom her i brevkassen. Vis din læge det, så din læge ved hvad det handler om og hvor svært du har det. Så kan han/hun bedre hjælpe dig. For eksempel er det ikke sikkert din læge ved hvor svært du har det med din selvskade og derfor giver din læge dig nogle råd som du faktisk ikke føler du kan bruge.
Ud fra det du beskriver kunne det for eksempel være en mulighed at få en henvising til en psykolog og det kan din læge hjælpe dig med.
3. Du skriver at du bor på børnehjem og det gør du sikkert fordi du ikke kan bo hos dine forældre af forskellige årsager. Men på børnehjemmet er der også voksne, men igen skal de vide hvad du tænker og hvordan du har det før de kan hjælpe.
Så jeg tror faktisk at de lidt hårdere metoder handler om at du får meldt ud til de voksne omkring dig som kan hjælpe og støtte dig.
Jeg håber det her hjælper dig til at komme fremad og husk på at der er lys for enden, også selvom det sommetider ikke virker sådan. Så kæmp videre, dit liv er nemlig værd at kæmpe for..
Venlig hilsen
Erroll